
پایان نامه بررسی تفویض امر دین به ائمه در روایات شیعه
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 234
پایان نامه بررسی تفویض امر دین به ائمه در روایات شیعه
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 234 صفحه
چکیده
«تفویض» به معنای واگذاری امور تشریعی و تکوینی از سوی خداوند متعال به عباد خاص، مسأله-ایست کلامی؛ در این رساله نوع تشریعی آن با روش بررسی روایات منقول مد نظر است. بر این اساس به جمع روایات، بررسی اسناد، تحلیل دیدگاه ها و تحلیل فقه الحدیثی روایات پرداخته ایم؛ از نگاه غالب عالمان، تفویض دین به اجمال پذیرفتنی است اما در گستره آن، سه بینش وجود دارد. بینش حداقلی این گستره را تنها برای پیامبر (ص) و در حد تبیین احکام عام و انجام امور اجرایی می پذیرد. بینش حد وسطی آن را تنها به جعل حکم در موارد مأثور محدود می کند ولی بینش حداکثری آن را تا مطلق جعل حکم، برای پیامبر (ص) و ائمه (ع) گسترش می دهد. بر اساس این تحقیق، از ۸۰ روایت مربوط، ۴۸ روایت بر تفویض دین دلالت دارند؛ که از آنها تنها هفت روایت از جهت سند معتبرند. از این هفت روایت، مفوض الیهِ سه روایت پیامبر (ص) و ائمه (ع)، یک روایت، پیامبر (ص) و امام علی (ع) و سه روایت، تنها پیامبر (ص) است. با توجه به یک روایت موثق کتاب «الکافی» که مفوض فیه پیامبر و ائمه را یکسان می داند، هفت روایت بر تفویض دین به ائمه (ع) دلالت دارند. پس تفویض دین به معنی تفویض جعل حکم برای پیامبر (ص) و ائمه (ع) امری ثابت است اما مصادیق آن برای پیامبر (ص) محدود است به موارد: تغییر رکعات نمازهای یومیه، تعیین نوافل، تحریم همه مسکرها، سنت قرار دادن روزه ماه شعبان و سه روز از هر ماه، قرار دادن ارث برای جد، حرم قرار دادن مدینه، تعیین دیه چشم و نفس و مکروه قرار دادن برخی از اشیاء؛ ولی برای ائمه (ع) وجود مصداقی قطعی در روایات قابل اثبات نیست.
کلید واژه ها: تفویض دین، روایات، پیامبر، ائمه، مفوضه، دیدگاه.
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات 1
مقدمه 2
۱-۱٫ طرح مسأله 3
۱-۲٫ سوال اصلی 3
۱-۳٫ سوالهای فرعی 3
۱-۴٫ فرضیه تحقیق 4
۱-۵٫ اهداف 4
۱-۶٫ ضرورت 4
۱-۷٫ روش تحقیق 5
۱-۸٫ پیشینه تحقیق 5
۱-۹٫ مفاهیم اصلی 6
۱-۹-۱٫ تفویض 6
۱-۹-۲٫ امر 9
۱-۹-۳٫ دین 9
۱-۹-۴٫ ائمه 10
۱-۹-۵٫ روایات 11
۱-۹-۶٫ شیعه 11
فصل دوم: روایات و ترجمه 12
مقدمه 13
۲-۱٫ متن روایات، ترجمه و نمایهها 13
۲-۲٫ دسته بندی و ارتباط نمایهها با روایات 56
۲-۲-۱٫ پیامبر (ص) 56
۲-۲-۲٫ فقط پیامبر (ص) 56
۲-۲-۳٫ سایر انبیاء (س) 56
۲-۲-۴٫ پیامبر و ائمه (س) 56
۲-۲-۵٫ فقط پیامبر و ائمه (ع) 57
۲-۲-۶٫ ائمه (ع) 57
۲-۲-۷٫ محمد، علی و فاطمه (سلام الله علیهم) 57
۲-۲-۸٫ قائم (عج) 57
۲-۲-۹٫ امام علی (ع) 57
۲-۲-۱۰٫ امام حسن (ع) 57
۲-۲-۱۱٫ امام حسین (ع) 58
۲-۲-۱۲٫ امام سجاد (ع) 58
۲-۲-۱۳٫ بندگان 58
۲-۲-۱۴٫ فلسفه تفویض 58
۲-۲-۱۵٫ تفسیر تفویض 58
۲-۲-۱۶٫ سوال از تفویض 59
۲-۲-۱۷٫ مستند تفویض 59
۲-۲-۱۸٫ احکام اولیه الهی 59
۲-۲-۱۹٫ تشریعهای پیامبر (ص) 59
۲-۲-۲۰٫ اجازه خدا به تشریعهای پیامبر(ص) 60
۲-۲-۲۱٫ وجوب اطاعت از تشریعهای پیامبر(ص) 60
۲-۲-۲۲٫ استناد و استشهاد به آیات 60
۲-۲-۲۳٫ مقدمات تفویض 61
۲-۲-۲۴٫ اختلاف بین شیعیان بر سر تفویض 61
۲-۲-۲۵٫ عدم تفویض 61
۲-۲-۲۶٫ مستند عقلی رد تفویض خلق و رزق 61
۲-۲-۲۷٫ توجیه روایات تفویض خلق 62
۲-۳٫ بررسی آماری نمایهها 63
فصل سوم: اسناد روایات 69
۳-۱٫ فهرست مصادر و راویان 70
۳-۱-۱٫ کتاب سلیم بن قیس (قرن ۱ نیمه ۲) 70
۳-۱-۲٫ بصائر الدرجات (قرن ۳ نیمه ۲) 70
۳-۱-۳٫ المحاسن )قرن ۳ نیمه ۲ ) 72
۳-۱-۴٫ تفسیر العیاشی (قرن۳ نیمه۲) 72
۳-۱-۵٫ الکافی ( قرن ۴ نیمه۱ ) 72
۳-۱-۶٫تفسیر فرات الکوفی (قرن ۴ نیمه۱) 73
۳-۱-۷٫ رجال الکشی (قرن ۴ نیمه ۱) 73
۳-۱-۸٫ عیون اخبار الرضا (ع) (قرن۴ نیمه۱) 73
۳-۱-۹٫ فضائل الشیعه (قرن۴ نیمه۲) 73
۳-۳-۱۰٫الامالی للصدوق (قرن ۴ نیمه۲) 73
۳-۱-۱۱٫التوحید (قرن۴ نیمه۲) 73
۳-۱-۱۲٫ معانی الاخبار (قرن ۴ نیمه۲) 73
۳-۱-۱۳٫ من لا یحضره الفقیه (قرن ۴ نیمه۲) 73
۳-۱-۱۴٫مئة منقبه (قرن۵ نیمه۲) 73
۳-۱-۱۵٫تهذیب الاحکام (قرن ۵ نیمه ۱) 74
۳-۱-۱۶٫ الاختصاص (قرن ۵ نیمه ۱) 74
۳-۱-۱۷٫کشف الغمه (قرن ۷ نیمه ۲) 74
۳-۱-۱۸٫ وسائل الشیعه (قرن ۱۱نیمه ۲) 74
۳-۱-۱۹٫ بحار الانوار (قرن ۱۲ نیمه ۱) 75
۳-۱-۲۰٫ مستدرک الوسائل (قرن ۱۳) 75
۳-۲٫ جدول جرح و تعدیل راویان 75
۳-۳٫ بررسی آماری تعداد راویان 110
۳-۳-۱٫ ثقه 110
۳-۳-۲٫ ضعیف 110
۳-۳-۳٫ مختلف فیه 110
۳-۳-۴٫ ممدوح 110
۳-۳-۵٫ مجهول 111
۳-۴٫ نمودار توصیف راویان تفویض 112
۳-۵٫ توصیف تفصیلی روایات 113
۳-۵-۱٫ ضعیف 113
۳-۵-۲٫ صحیح 113
۳-۵-۳٫ موثق 113
۳-۶٫ توصیف عددی روایات 114
۳-۶-۱٫ جدول توصیف روایات 114
۳-۶-۲٫ نمودار عددی 114
۳-۶-۳٫ نمودار درصدی 115
فصل چهارم: دیدگاهها 116
۴-۲٫ ملا صالح مازندرانی (م ۱۰۷۱ق) 117
۴-۲-۱٫ جمع بندی 119
۴-۱٫ علامه محمد باقر مجلسی (م ۱۱۱۰) 121
۴-۱-۱٫ جمع بندی 130
۴-۳٫ سید عبد الله شبر (م ۱۲۵۴) 132
۴-۳-۱٫ جمع بندی 133
۴-۴٫ محمد جواد مغنیه (م۱۴۰۰ق) 134
۴-۴-۱٫ جمع بندی 135
۴-۵٫ امام خمینی (م ۱۳۶۸ش) 136
۴-۵-۱٫ جمع بندی 140
۴-۶٫ لطف الله صافی گلپایگانی ( معاصر) 141
۴-۶-۱٫ جمع بندی 145
۴-۷٫ عبد الله جوادی آملی (معاصر) 147
۴-۷-۱٫ جمع بندی 161
۴-۸٫ جعفر سبحانی تبریزی (معاصر) 162
۴-۸-۱٫ جمع بندی 167
۴-۹٫ ناصر مکارم شیرازی (معاصر) 168
۴-۹-۱٫ جمع بندی 174
۴-۱۰٫ سید حسن طاهری خرم آبادی (معاصر) 175
۴-۱۰-۱٫ جمع بندی 180
۴-۱۱٫ سید مجتبی نور مفیدی (معاصر) 181
۴-۱۱-۱٫ جمع بندی 186
۴-۱۲٫ فتح الله نجار زادگان (معاصر) 187
۴-۱۲-۱٫ جمع بندی 189
فصل پنجم: تحلیل 191
تحلیل فقه الحدیثی 192
روایت اول 192
روایت دوم 192
روایت سوم 192
روایت چهارم 193
روایت پنجم 193
روایت ششم 193
روایت هفتم 194
روایت هشتم 194
روایت نهم 195
روایت دهم 195
روایت یازدهم 195
روایت دوازدهم 196
روایت سیزدهم 196
روایت چهاردهم 197
روایت پانزدهم 197
روایت شانزدهم 198
روایت هفدهم 198
روایت هجدهم 199
روایت نوزدهم 199
روایت بیستم 199
روایت بیست و یکم 200
روایت بیست و دوم 200
روایت بیست و سوم 200
روایت بیست و چهارم 201
روایت بیست و پنجم 201
روایت بیست و ششم 201
روایت بیست و هفتم 202
روایت بیست و هشتم 203
روایت بیست و نهم 203
روایت سیام 203
روایت سی و یکم 204
روایت سی و دوم 205
روایت سی و سوم 205
روایت سی و چهارم 205
روایت سی و پنجم 206
روایت سی وششم 206
روایت سی و هفتم 206
۵-۱-۱٫ جمع بندی 208
۵-۱-۲٫ نتیجه 209
۵-۲٫ تحلیل دیدگاهها 210
۵-۲-۱٫ دسته بندی دیدگاهها 210
۵-۲-۲٫ جدول دسته بندی دیدگاهها 212
۵-۲-۳٫ تحلیل دیدگاه دسته اول 213
۵-۲-۴٫ تحلیل دیدگاه دسته دوم 214
۵-۲-۵٫ تحلیل دیدگاه دسته سوم 214
۵-۲-۶٫ تحلیل دیدگاه دسته چهارم 215
جمع بندی نهایی 216
فهرست منابع 217
منابع عربی 217
منابع فارسی 220
A bstract 221