کالج فایل

کالج فایل مرجع دانلود پایان نامه و مقالات دانشگاهی رشته های پرطرفدار

کالج فایل

کالج فایل مرجع دانلود پایان نامه و مقالات دانشگاهی رشته های پرطرفدار

پیوندهای روزانه
پایان-نامه-آرای-عرفانی-بدیع‌الزمان-سعید-نورسی-بر-پایه-کلیات-رسائل-النور
پایان نامه آرای عرفانی بدیع‌الزمان سعید نورسی بر پایه کلیات رسائل النور
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 204

پایان نامه آرای عرفانی بدیع‌الزمان سعید نورسی بر پایه کلیات رسائل النور
نوع فایل: ٌWord و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 204 صفحه

چکیده
عرفای بزرگ در مقاطع سرنوشت‌ساز حیات اجتماعی و فکری مسلمانان ایفای نقش کرده‌اند؛ شاید مهم‌ترین دوره‌ای که بتوان بدان اشاره کرد، دوره بعد از حمله مغول و فروپاشی خلافت عباسی است. این عرفا و متصوفه بودند ـ علی‌رغم همه انتقادات ـ که توانستند از نو نظم و نسقی به حیات اجتماعی و فکری بدهند. بدیع‌الزمان سعید نورسی (۱۸۷۶ م./۱۲۹۴- ۱۹۶۰ م/۱۳۷۹ ق) عارف، قرآن‌پژوه، دعوتگر و مصلح تقریبی، از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین رجُل دینی، سیاسی و فرهنگی کرد تبار معاصر ترکیه بعد از فروپاشی خلافت عثمانی، یک‌بار دیگر درصدد ایفای این نقش مهم بوده است.
پایان‌نامه حاضر، درصدد است با بازخوانی و تحلیل آرای عرفانی بدیع‌الزمان نورسی که در کلیات رسائل‌النور ارائه‌شده است، گامی ولو کوچک در جهت شناساندن بهتر و بیشتر این عارف برجسته معاصر، به جامعه علمی ایران بردارد.
بر اساس شواهد و قراین، نورسی ابتدا بر طریقت نقشبندیه سیر و سلوک می‌کرده است؛ اما سرانجام با الهام از قرآن، طریقت نوری را بر پایه چهار اصطلاح قرآنی: عجز، فقر، شفقت و تفکر ابداع کرد که در کلیات رسائل‌النور تبیین نموده است، بررسی تطبیقی به ما نشان می‌دهد که بدیع‌الزمان نورسی ضمن پذیرش محاسن بی‌شمار تصوف و طریقت‌ها، نیز به ذکر آسیب‌ها و زیان‌های طریقت‌ها پرداخته، از مزایای آن‌ها در طریقت خود بهره برده است؛ به‌ویژه تأثیرپذیری وی از طریقت نقشبندیه مشهودتر است. پژوهشگر شیوه کتابخانه‌ای را برای پژوهش خود انتخاب کرده است.
واژگان کلیدی: بدیع‌الزمان سعید نورسی، رسائل‌النور، طریقت نوری، حقایق ایمانی، نجات ایمان، تصوف ترکیه


فهرست مطالب
۱- بیان مسئله 2
۲- اهمیت و ضرورت مسئله 3
۳- اهداف تحقیق 3
۴- پرسش‌های تحقیق 4
۴-۱ پرسش‌های اصلی 4
۴-۲ پرسش‌های فرعی 4
۵- پیشینه تحقیق 4
۶- فایده تحقیق 6
۷- موانع تحقیق 6
۸- روش تحقیق 6
فصل اول: 8
کلیات و مفاهیم 8
۱-تصوف و عرفان 9
۱-۱معنای لغوی و اصطلاحی تصوف 10
۱-۲ معنای لغوی و اصطلاحی عرفان 12
۲- سیر و تطور تصوف در ترکیه 13
۲- ۱ طریقت‌ها در ترکیه: 14
۲- ۲طریقت نقشبندیه: 14
۲-۳طریقت بکتاشیه: 15
۲- ۴ طریقت مولویه: 16
۲-۵ طریقت قادریه: 16
۲-۶ طریقت سلیمانیه: 16
۲-۷ طریقت نورسیه (نورجی): 17
فصل دوم 20
شرح‌حال بدیع‌الزمان سعید نورسی 20
۱- مقدمه: 21
۱-۱بخش اول: مرحله اول زندگی نورسی (سعید قدیم) 21
۱- ۲بخش دوم: مرحله دوم زندگی نورسی (سعید جدید) 27
۱-۳ بخش سوم: مرحله سوم زندگی نورسی (سعید سوم) 31
۱-۴بخش چهارم: اساتید عرفانی 34
۵- ۱ اعتقادات 48
۵-۲ نورسی و سیاست 49
فصل سوم: 53
معرفی کلیات رسائل النور 53
۲-مقدمه 54
۲-۱ بخش‌های اصلی رسائل النور 54
۲-۱-۱کلمات (جلد اول) 55
۲-۱-۲مکتوبات (جلد دوم) 55
۲-۱-۳ لمعات (جلد سوم) 56
۲-۱-۴شعاعات (جلد چهارم) 57
۲-۲ علل نام‌گذاری آثار به «رسائل النور» 59
۲-۳ خبر از رساله نور و طلبه‌های آن در قصیده بدیعیه امام علی (ع) 61
فصل چهارم 64
آرای عرفانی و سلوکی نورسی 64
۳ جایگاه تصوف و طریقت در نظر نورسی 65
۳-۱دلایل و شواهد بر صاحب طریقت بودن نورسی 67
۳-۱-۱ گرفتن مرجع علمی و سلوکی از بزرگان طریقت‌های مشهور 67
۳-۱-۲ استفاده از اذکار و اوراد طریقت‌ها به‌ویژه طریقت نقشبندیه 68
۳-۱-۳شرح روش‌های طرق صوفیه به شاگردان 70
۳-۱-۴ ذکر نیکی‌ها، فضایل اولیا، اقطاب صوفیه و فواید طریقت 71
۳-۱-۵ ترغیب و تشویق شاگردان به دعا و مناجات 72
۳-۱-۵ موافقت با تصوف اهل سنت 73
۳-۱-۶ تأکید بر محبت و دوستی به‌عنوان ویژگی مشترک اهل تصوف 75
۳-۱-۷ زهد ورزی در دنیا و اطاعت از روح و قلب 76
۳-۱-۸ تفکر و دیدن جمال و کمال (تجلی) 76
۳-۲ عرفان نظری 77
۳-۲-۱ وحدت وجود 78
۳-۲-۲ وحدت شهود 80
۳-۲-۳ نقد ابن عربی و نظریه وحدت وجود وی 82
۳-۲-۴ ضررهای وحدت وجود 83
۳-۳ معرفی اصطلاحات عرفانی موجود در رسائل النور 84
۳-۳-۱ معاد 85
۳-۳-۳ لوح محفوظ 87
۳-۳-۴ لوح محو و اثبات 88
۳-۳-۵ فنا 89
۳-۳-۵ لیله القدر 91
۳-۳-۶ سیر و سلوک 92
۳-۳-۷ عشق الهی 94
۳-۳-۹ اقطاب 97
۳-۳-۱۰ کشف 98
۳-۴ عرفان عملی 101
۳-۴-۱ تعریف عرفان عملی: 101
۳-۴-۲سلوک عملی نورسی 101
۳-۵ ادبیات عرفانی 104
۳-۵-۱ادبیات عرفانی و صوفیانه در رسائل النور 105
۳-۵-۲ بهره‌گیری از ادبیات فارسی 105
۳-۶ طریقت عرفانی نورسی 107
۳-۶-۱ حقیقت طریقت و شریعت ازنظر نورسی: 107
۳-۶-۲ نظر نورسی درباره غالیان و جهله صوفیه 109
۳-۶-۳ نگاه آسیب شناسانه به تصوف و طریقت‌ها 109
فصل پنجم: طریقت قرآنی نوری 113
۴-۱عوامل تأثیرگذار بر شخصیت عرفانی و سلوکی نورسی 114
۴-۱-۱ طریقت نقشبندیه و نقش آن در شخصیت و آرای عرفانی نورسی 114
۴-۱-۲چگونگی سلوک عرفانی بدیع‌الزمان نورسی 117
۴-۲ مبانی و اصول 119
۴-۲-۱ قرآن کریم: 119
۴-۲-۲ سنت رسول (ص): 120
۴-۲-۳ ایمان و اسلام: 121
۴-۲-۴ معرفت عمیق نسبت به نفس انسانی: 122
۴-۲-۵ شناخت دقیق شرایط جامعه: 123
۴-۳ ویژگی‌های طریقت نوری 123
۴-۴ عناصر تشکیل‌دهنده طریقت نوری 125
۴-۴-۱ مرحله اول طریقت نوری؛ عجز (ناتوانی) 126
۴-۴-۲ مرحله دوم طریقت نوری؛ فقر (نیازمندی) 129
۴-۴-۳ مرحله سوم طریقت نوری؛ شفقت؛ (مهربانی و رقت قلب) 130
۴-۴-۳-۱ اساس شفقت در طریقت نوری 131
۴-۴-۳-۲ ویژگی‌های شفقت در طریقت نوری 133
۴-۴-۴ مرحله چهارم طریقت نوری (تفکر) 135
۴-۴-۴-۱ویژگی‌های تفکر در طریقت نوری 138
۴-۵ ویژگی‌ها و مشخصه‌های آرای عرفانی نورسی 142
۴-۵-۱ نورسی و دعا 143
۴-۵-۲ نورسی و جوشن کبیر 145
۴-۵-۳ نورسی و اخلاص 146
۴-۵-۴ نورسی و تأکید بر ذکر (یا بَاقی أنتَ البَاقی) 148
۴-۵-۵ نورسی و اهل‌بیت (ع) 149
۴-۵-۶ نورسی و تجلی اسمای حسنی 152
۴-۵-۷ نورسی و فنای فی الاخوان، مسلک اخوت و خلت 153
۴-۵-۸نورسی و مکاشفات اولیای الله 154
۴-۶ نورسی و تفسیر و تأویل قرآنی و عرفانی 154
۴-۶-۱ دلیل برتری قرآن 154
۴-۶-۲ تفسیر شهودی 155
نتیجه‌گیری 158
پیشنهاد‌ها 162
تصاویر 163

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی