
پایان نامه اثبات ولایت و امامت حضرت علی(ع) از نظر حدیث غدیر و پاسخ به شبهات
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 165
پایان نامه اثبات ولایت و امامت حضرت علی(ع) از نظر حدیث غدیر و پاسخ به شبهات
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 165 صفحه
چکیده
از آن جا که مسأله جانشینی پیامبر اعظم یکی از مسایل بسیار دامنه دار و اختلاف برانگیز در بین مسلمین بوده، در طول تاریخ نگاه های متفاوت و نظرات مختلفی نسبت به این قضیه ابراز شده است. لذا بر مبنای اینکه آیاحدیث غدیر برولایت و امامت حضرت علی(ع) دلالت دارد؟ در این نوشتارما به دنبال بررسی ادله شیعه و اهل سنت در مورد حدیث غدیر خم جهت اثبات امامت وولایت حضرت امیر المؤمنین علی(ع) و پاسخ به شبهات آن بودیم که در این راستا یافته های ارزنده ای اکتساب گردید ازقبیل:
حدیث غدیر، ولایت وامامت حضرت علی(ع) را اثبات می کند؛ اعتقاد به امام واصل امامت پس از نبوت از جمله اصول اعتقادی دین است ؛قرائن وشواهد مقامیه و مقالیهای در کلام پیامبر اسلام هنگام بیان حدیث غدیر وجود دارد که دلالت می کند مراد از کلمه مولی، ولایت و اولویت آن حضرت به تصرف در امور مسلمانان بوده نه اینکه صرف محبت و دوستی باشد، وحدیث غدیر به خوبی بر امامت و ولایت حضرت علی(ع) با استدلال های محکم و قرائن فراوان دلالت دارد ؛اشکالات وارده بر حدیث غدیر بی اساس می باشند.
امامت یکی از اصول مذهب و پایه اصلی استمرار دین می باشد. مقصود ما از اصل «امامت» در اصول اعتقادى شیعه این است که بعد از پیغمبر اکرم(ع) دوازده امام معصوم(ع) یکى پس از دیگرى جانشینان بر حق آن حضرت مىباشند. هیچ یک از احادیث نبوی در صحت و تواتر به پایه حدیث غدیر نمیرسد. امیرالمؤمنین(ع) در دوران خلافت واقعه غدیر را مکررا در محاجّه با مخالفان در محضر مسلمانان یادآوری کرد.برخی از علمای اهل سنت که با دیده انصاف به حدیث غدیر نگریستهاند، بر این مطلب تصریح کردهاند که مراد رسول خدا از جمله «من کنت مولاه فعلی مولاه» امامت و خلافت امیر مؤمنان(ع) بوده است .قرائن وشواهد مقامیه و مقالیهای در کلام پیامبر اسلام هنگام بیان حدیث غدیر وجود دارد که دلالت می کند مراد از کلمه مولی، ولایت و اولویت آن حضرت به تصرف در امور مسلمانان بوده نه صرف محبت و دوستی. در این پژوهش با استفاده از روش کتابخانه ای ابتدا شروع به تفحص وفیش برداری از منابع مربوطه شد وهمچنین با بررسی نظرات وشبهات اهل سنت باتوجه به مقبولات و منابع مورد اقناع آنها ، در صدد پاسخ برآمده است.
واژگان کلیدی: حدیث غدیر، ادله غدیر، امامت امام علی(ع) ، دلالت حدیث غدیر، شبهات
فهرست مطالب
مقدمه 1
فصل اول: کلیات و مفاهیم 2
گفتار اول: کلیات 3
۱٫ تبیین موضوع 3
۲٫ پیشینه تحقیق 3
۳٫ سوال اصلی 5
۴٫ سوالات فرعی 5
۵٫ فرضیه ها 5
۶٫ اصل “امامت” و جایگاه “امام”در تفکر اسلامی 6
۱٫ غدیر خم 11
غدیر 11
معنای اصطلاحی غدیر 12
خم 12
غدیر خم 13
۲٫ مولی و واژه های همردیف 14
۳٫ شبهه 15
فصل دوم: تبیین سند و دلالت حدیث غدیر بر امامت 16
گفتار اول: شرح اصل حدیث غدیر 17
الف: قصه غدیر به روایات شیعه 17
۱٫ واقعه غدیر به روایت الغدیر 17
۲٫ واقعۀ غدیر به روایت ارشاد شیخ مفید 23
۳٫ واقعه غدیر به روایت احتجاج طبرسی 28
ب: قصه غدیر به روایت اهل سنت 43
۱٫ حدیث غدیر خم به روایت براء ابن عازب 43
۲٫ قصه غدیر از زبان زید بن ارقم 43
۳٫ قصه غدیر به روایت شهر بن حوشب 44
۴٫ احمد بن یحیی بلاذری و ماجرای غدیر 44
۵٫ ابی سعید خدری در روایتی گوید: 45
۶٫ نسائی در کتاب الخصائص از سعد بن ابی وقاص 45
۷٫ ابن عبدریه در اسد الغابه به نقل از زهری 46
جمع بندی و نتیجه گیری 46
الف. راویان حدیث غدیر از اصحاب پیامبر 48
ب. راویان حدیث غدیر از تابعان 50
ج. طبقات راویان از علما 52
د. اظهار نظرنویسندگان کتب مستقل با موضوع غدیر 55
هـ. حافظان مورد اطمینان و سرشناسان اهل سنت 56
و. داوری پیرامون سند حدیث 58
الف. معنای «مولی» به معنای «اولی» از دیدگاه اهل لغت 61
ب. «مولی» به معنای «اولی» از دیدگاه مفسران 66
نتیجه 70
ج. معنای واژه «ولی» در فرهنگ خلفا 70
د. کلمه «ولی» در حدیث غدیر 80
الف: روایت نسائی از زید بن ارقم 81
ب: بزار از سعد بن أبی وقاص 82
ج: ابن ماجه قزوینی از براء بن عازب 82
هـ. استنباط امامت با حدیث غدیر، از دیدگاه علمای اهل سنت 83
۱٫ أبو حامد غزالی 83
۲٫ سبط ابن جوزی 84
۳٫ محمد بن طلحة شافعی(متوفای ۶۵۸هـ) 85
۴٫ ابراهیم بن سیار، معروف به نظام معتزلی(متوفای ۲۲۰هـ به بعد): 85
و. شواهدی محکم بر اراده ولایت از حدیث غدیر 86
شاهد اول: مقارنه ولایت رسول خدا و ولایت امیر مؤمنان 86
شاهد دوم: نزول آیه بلاغ قبل از قضیه غدیر 96
فصل سوم: پاسخ به شبهات حدیث غدیر 106
گفتار اول: اشکال سندی بر حدیث غدیر 107
۱٫ نیامدن حدیث در کتاب بخاری و مسلم 107
نقد 107
۲٫ ذکر حدیث فقط در مسند احمد 108
نقد 108
شبهه اول: استدلال به روایت نه قرآن 108
نقد 109
شبهه دوم: ولی در لغت اسم کلمه وَلایت(به فتح) است و معنای آن محبّت نصرت است. 109
نقد اول 110
نقد دوم 111
نقد سوم 112
شبهه سوم: دو ولی در یک زمان 112
نقد 112
شبهه چهارم: استدلال نکردن امام علی و اهل بیت به حدیث 113
نقد 113
شبهه پنجم: اشکالات وارد بر قضیه حارث فهری 115
۱)مکی بودن سوره انفال 115
نقد 115
۲) مکی بودن سوره معارج 116
نقد اول 116
نقد دوم 116
۳)واقع غدیر در مکه یا مدینه 117
نقد 117
۴)ثبت نشدن نام حارث فهری در فهرست اسامی صحابه 117
نقد اول 118
نقد دوم 118
نقد سوم 118
۵) عذاب نشدن هیچ مسلمانی در عصر رسالت 119
نقد اول 119
نقد دوم 119
۶)نیامدن ماجرای حارث فهری در آیات و آثار 120
نقد 120
شبهه ششم: تشکیک در معنای کلمه مولا در حدیث 121
پاسخ 121
شبهه هفتم: عدم تصریح به امامت و خلافت بلافصل حضرت در حدیث 122
پاسخ 123
شبهه هشتم: چه ضرورتی دارد ما لفظ «مولی» در حدیث را حمل بر اولی به تصرف و سرپرستی بگیریم، در حالی که در قرآن در غیر این معنا آمده است؟ 123
پاسخ 123
شبهه نهم: وجود قرینه ای بر اراده «محبت» از کلمه مولا 124
پاسخ 124
شبهه دهم: ایراد نقل شده ازحسن مثنی 125
پاسخ 125
شبهه یازدهم: چرا موضوع ولایت امیرالمؤمنین در مکه، که تمام مسلمانان جمع بودند ابلاغ نگردید؟ 126
پاسخ 126
شبهه دوازدهم: ارتباط واقعه غدیر با شکایات لشکریان یمن 127
پاسخ 127
خلاصه ادلّه ردّ ارتباط واقعه غدیر با شکایات لشکریان یمن 131
شبهه سیزدهم: بحث از غدیر عقیم است! 132
پاسخ 132
جمع بندی ونتیجه گیری 134