
پایان نامه بررسی انسجام واژگانی در شاهنامه فردوسی
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 189
پایان نامه بررسی انسجام واژگانی در شاهنامه فردوسی
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 189 صفحه
مقدمه
زبان ابزار بیان مفاهیم و ارتباط میان انسان-هاست.نخستین و اساسی ترین نقش زبان نیز همین می باشد زیرا بشر ناگزیر است که در ارتباط با دیگران در اجتماع تجربه اش را منتقل کند و تجربه دیگران را دریابد.بنابراین در مطالعه و توصیف آن باید صور و اشکال زبانی مرتبط با این نقش زبان را مورد بررسی قرار داد.شاخه ای در زبان شناسی با عنوان سخن کاوی در این رابطه و جهت بررسی کاربرد زبان بوجود آمده است.
تحلیل کلام به بررسی روابط برون جمله ای و ارتباط بین زبان و بافت هایی که در آن بکار برده می شود می-پردازد.متن صورت مذاکرات کلام است و متن یک واحد منسجمی را تشکیل می دهد.آنچه که متن را از غیر متن متمایز می سازد متنیت است و یکی از عوامل بوجود آورنده متنیت، انسجام است. انسجام زمانی در متن حاصل می شود که تفسیر عنصری در متن به تفسیر عنصری دیگر وابسته باشد.هلیدی و حسن (۱۹۷۶) ابزارهای انسجام در متن را در زبان انگلیسی به سه دسته اصلی تقسیم کرده اند که عبارتند از :
۱٫دستوری: عوامل دستوری که دارای سه زیر مجموعه ارجاع، جانشینی و حذف می باشد.
۲٫ واژگانی: عوامل واژگانی که در برگیرنده تکرار و با هم آیی است.
۳٫پیوندی: عوامل پیوندی که شامل عناصر اضافی، سببی، تقابلی و زمانی است.
آنچه در این پژوهش انجام شد بررسی زبان شاهنامه از دیدگاه انسجام واژگانی می باشد و تلاش بر آن بود تا طبق نظریه هلیدی و حسن، انسجام واژگانی در این اثر ماندگار قرن چهارم هجری بررسی شود.
فهرست مطالب
فصل اول
کلیات طرح 1
۱-۱ مقدمه .. 2
۱-۲ اهمیت موضوع .. 3
۱-۳ بیان مسئله .. 3
۱-۴ سوال های و فرضیه های تحقیق 4
۱-۴-۱ سوال های تحقیق 4
۱-۴-۲ فرضیه های تحقیق . 4
۱-۵ کلیدواژه ها 5
۱-۶ محدودیت تحقیق . 10
۱-۷ شاهنامه فردوسی 11
فصل دوم
پیشینه تاریخی تحقیق.. 13
۲-۱ مقدمه . 14
۲-۲ مبانی نظری تحقیق .. 15
۲-۲-۱ زبان شناسی و ادبیات 15
۲-۲-۱-۱ ویژگی های زبان ادبی 17
۲-۲-۱-۲ گونه های زبان ادبی 20
۲-۲-۲ نظریه های زبان شناسی . 23
۲-۲-۲-۱ زبان شناسی توصیفی(ساختگرا) .. 24
۲-۲-۲-۱-۱ زبان و گفتار 25
۲-۲-۲-۱-۲ صورت آوایی و معنی . 26
۲-۲-۲-۲ زبان شناسی نقش گرا 26
۲-۲-۲-۲-۱ نقش گرایی در مکتب پراگ .. 26
۲-۲-۲-۲-۲ نقش گرایی در مکتب کپنهاگ .. 28
۲-۲-۲-۲-۳ نقش گرایی در مکتب لندن 29
۲-۲-۳ سخن کاوی 31
۲-۲-۳-۱ کاربرد سخن کاوی 43
۲-۲-۵ بافت 47
۲-۲-۶ متن کاوی 50
۲-۲-۷ انسجام و همبستگی . 50
۲-۲-۷-۱ انسجام 52
۲-۲-۷-۱-۱ ارجاع 52
۲-۲-۷-۱-۲ جایگزینی .. 54
۲-۲-۷-۱-۳ حذف . 55
۲-۲-۷-۲ انسجام واژگانی . 57
۲-۲-۷-۲-۱ تکرار . 57
۲-۲-۷-۲-۲ با هم آیی .. 59
۲-۲-۷-۳ انسجام پیوندی .. 60
۲-۳ مبانی عملی تحقیق 62
فصل سوم
روش شناسی. 65
۳-۱ مقدمه .. 66
۳-۲ روش گردآوری اطلاعات . 66
۳-۳ روش تجزیه و تحلیل . 67
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها. 68
۴-۱ مقدمه .. 69
۴-۲ منبع داده¬ها 69
۴-۳ روش کد گذاری داده ها .. 69
۴-۴ بررسی داده ها .. 70
۴-۴-۱ متن ۱،آغاز کتاب .. 70
۴-۴-۲ متن ۲، کیومرث . 73
۴-۴-۳ متن ۳، بیژن و منیژه . 78
۴-۴-۴ متن ۴، پادشاهی همای .. 98
۴-۴-۵ متن ۵، هوشنگ . 104
۴-۴-۶ متن ۶، بهمن 108
۴-۴-۷ متن ۷، تهمورث 118
۴-۴-۸ متن ۸، جمشید .. 123
۴-۴-۹ متن ۹، پادشاهی یزدگرد 132
۴-۴-۱۰ متن ۱۰، پادشاهی نرسی بهرام 156
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادهای تحقیق 162
۵-۱ مقدمه .. 163
۵-۲ نتیجه گیری 164
۵-۳ پیشنهادهای تحقیق 167
واژه نامه فارسی به انگلیسی .. 168
واژه نامه انگلیسی به فارسی . 170
منابع .. 172
منابع داخلی . 173
منابع خارجی 175
منابع اینترنتی 176