
بررسی سیاستهای تقسیم سود در شرکتهایی که در گزارشگری مالی خود مرتکب تقلب شده اند
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 117
بررسی سیاستهای تقسیم سود در شرکتهایی که در گزارشگری مالی خود مرتکب تقلب شدهاند
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 117 صفحه
چکیده
هدف این تحقیق، تبیین مجدد رابطه بین سود تقسیمی و تجدید ارائه صورتهای مالی، به عنوان معیار کیفیت سود است. به صورت خاص، در این تحقیق بر شرایطی تمرکز میشود که میتوان انگیزهی مدیریت در بهکارگیری اقلام تعهدی را در دو گروه متقلبانه و غیرمتقلبانه، طبقهبندی نمود. به این ترتیب، تنها هنگامی تجدید ارائه میتواند نشاندهنده کیفیت پایین سود باشد که ناشی از انگیزههای فرصتطلبانه مدیریت باشد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که در سایر تحقیقات، به دلایل و انگیزههای مدیریت که منجر به تجدید ارائه صورتهای مالی شدهاست توجه نشده و تمامی تجدید ارائهها را به عنوان معیاری از کیفیت نامطلوب گزارشگری مالی تلقی شدهاند.
در پی بکارگیری مدل دستیابی به پیشبینیها برای طبقهبندی تجدید ارائهها در دو گروه متقلبانه و غیرمتقلبانه، نتایج حاصل از آزمون فرضیههای تحقیق نشان میدهد، تجدید ارائههای ناشی از انگیزههای غیرمتقلبانه مدیریت، رابطه مثبت و معناداری با توزیع سود شرکتها دارد. همچنین، این رابطه برای شرکتهایی که از سطح توزیع سود بالاتری برخوردارند، قویتر است. به این ترتیب، نتایج نشان میدهد که سود تقسیمی حاوی اطلاعاتی درباره کیفیت سود، به ویژه انگیزههای منجر به تجدید ارائه صورتهای مالی است و تقسیم سود این پیام را مخابره میکند که سود گزارششده توسط شرکت، با کیفیت است و تجدید ارائه صورتهای مالی برخواسته از انگیزههای فرصتطلبانه مدیریت نیست. کلمات کلیدی: سود تقسیمی،کیفیت سود، تجدید ارائه صورتهای مالی،تجدید ارائه متقلبانه؛ تجدید ارائه غیر متقلبانه؛ محتوای اطلاعاتی.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصلاول: کلیات تحقیق 1
۱-۱ مقدمه 3
۱-۲ تشریح وبیان موضوع 3
۱-۳ اهداف تحقیق وضرورت آن 5
۱-۴ پرسشهای تحقیق 7
۱-۵ فرضیههای تحقیق 7
۱-۶ قلمروتحقیق (موضوعی- مکانی- زمانی) 8
۱-۷ جامعه آماری 8
۱-۸ نمونه ونحوه جمعآوری اطلاعات 8
۱-۹ روش تجزیه وتحلیل دادهها 9
۱-۱۰ تعاریف عملیاتی پارهای ازواژههای استفادهشده درتحقیق 9
۱-۱۱ ساختارتحقیق 10
فصل دوم: ادبیات وپیشینه تحقیق 12
۲-۱ مقدمه 14
۲-۲ هد ف گزارشگری مالی 14
۲-۳ سود 15
۲-۴ کیفیت سود 17
۲-۵ مدیریت سودوکیفیت سود 19
۲-۶ معیارهای ارزیابی کیفیت سود 21
۲-۷ دیدگاههای مختلف اندازهگیری کیفیت گزارشگری مالی 24
۲-۸ تجدیدارائه به عنوان نشانه گزارشگری مالی متقلبانه 26
۲-۹ تقسیم سود 31
۲-۱۰ نظریههای تقسیم سود 33
۲-۱۱ پیشینه تحقیق 35
۲-۱۲ خلاصه فصل 54
فصل سوم: روش تحقیق 55
۳-۱ مقدمه 57
۳-۲ روش تحقیق 57
۳-۳ فرضیههای تحقیق 58
۳-۴ مدل مورداستفاده برای آزمون فرضیهها 59
۳-۵ اندازهگیری متغیرهای تحقیق 59
۳-۶ نحوه طبقهبندی تجدیدارائههابه متقلبانه وغیرمتقلبانه 63
۳-۷ جامعه ونمونه آماری 67
۳-۸ قلمروتحقیق 70
۳-۹ جمعآوری دادههای تحقیق 71
۳-۱۰ روش تجزیه وتحلیل دادهها 71
۳-۱۱ خلاصه فصل 72
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل دادهها 73
۴-۱ مقدمه 75
۴-۲ آمارههای توصیفی 75
۴-۳ نتایج آزمون اولیه 80
۴-۴ نتایج آزمون فرضیههای تحقیق 82
۴-۵ نتایج آزمونهای اضافی 85
۴-۵ خلاصه فصل 87
فصل پنجم: خلاصه ونتیجهگیری 88
۵-۱ مقدمه 90
۵-۲ خلاصه تحقیق 90
۵-۳ ارزیابی فرضیههاوبررسی تطبیقی یافتهها 92
۵-۴ محدودیتهای تحقیق 94
۵-۵ پیشنهادات مبتنی برنتایج تحقیق 94
۵-۶ پیشنهادات برای تحقیقات آتی 95
۵-۷ خلاصه فصل 95
فهرست منابع ومأخذ 96