
بررسی بازده شرکتها به منظور ارزیابی اثر انتقال مالکیت به بخش خصوصی
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 105
بررسی بازده شرکتها به منظور ارزیابی اثر انتقال مالکیت به بخش خصوصی
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 105 صفحه
چکیده
یکی از موضوعاتی که امروزه توجه بسیاری از اقتصاد دانان را به خود جلب کرده است، موضوع واگذاری سهام دستگاههای دولتی به بخش خصوصی است. درمورد کارایی و اثربخشی برخی از شرکتها به بخش خصوصی در میان اقتصاددانان و پژوهشگران بحث و اختلاف نظر وجود دارد. از اهداف اصلی خصوصی سازی را افزایش کارایی بنگاههای دولتی ذکر کرده اند ولی تجربه خصوصی سازی به عنوان راه حل مناسبی برای حل مشکلات دولت و پیشرفت اقتصادی به اثبات نرسیده است. در این تحقیق تلاش گردیده از طریق سنجش کارایی شرکتها موفقیت در امر خصوصی سازی مورد بررسی قرار گیرد. بدین منظور بازده های سودآوری که از معیارهای مورد توجه استفاده کنندگان صورتهای مالی می باشد را در مقاطع مختلف مورد آزمون قرار داده که در این راستا ۳۵ شرکت از بین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که در بخش خصوصی فعالیت دارند در بازه زمانی ۱۳۸۶تا ۱۳۹۲ مورد بررسی قرار گرفته اند. این تحقیق شامل متغیرهای مستقل خصوصی سازی و درصد خصوصی سازی می باشد؛ جهت مقایسه اقلام بازده های سودآوری قبل و بعد از خصوصی سازی از آزمون t با نمونه های زوجی و جهت سنجش سطوح مختلف واگذاری در قالب درصدهای مشخص از آزمون t نمونه مستقل استفاده گردیده است. با توجه به تجزیه و تحلیل صورت گرفته برای متغیرهای پژوهش چنین حاصل گردید که بین بازده فروش شرکتها قبل و بعد از خصوصیسازی تفاوت معناداری وجود دارد. بین بازده دارایی شرکتها قبل و بعد از خصوصیسازی تفاوت معناداری وجود دارد. بین بازده حقوق صاحبان سهام شرکتها قبل و بعد از خصوصیسازی تفاوت معناداری وجود دارد. تجزیه و تحلیل صورت گرفته در خصوص سطوح مختلف واگذاری چنین حاصل گردید که درصد بالای خصوصیسازی بر بازده فروش اثرگذار نیست. درصد بالای خصوصیسازی بر بازده دارایی اثرگذار است. درصد بالای خصوصیسازی بر بازده حقوق صاحبان سهام اثرگذار است.
واژگان کلیدی: خصوصی سازی، بازده فروش، بازده دارایی، بازده حقوق صاحبان سهام
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول:کلیات تحقیق
۱-۱: مقدمه 3
۱-۲: بیان مسئله 3
۱-۳: ضرورت انجام تحقیق 6
۱-۴: فرضیات تحقیق 7
۱-۵: اهداف تحقیق 7
۱-۶: روش تحقیق 8
۱-۷: ابزار جمع آوری اطلاعات 10
۱-۸: چالش های پیش رو 10
۱-۹: قلمرو پژوهش 10
۱-۱۰: واژه های کلیدی 11
فصل دوم:ادبیات و پیشینه پژوهش
۲-۱: مقدمه 13
۲-۲: شواهد و تجربیات خصوصی سازی 15
۲-۳: خصوصی سازی 16
۲-۴: خصوصی سازی در کشورهای پیشرفته سرمایه داری 17
۲-۵: مفهوم خصوصی سازی 18
۲-۶: تعاریف خصوصی سازی 19
۲-۷: خصوصی سازی واقعی، دمیدن روح تازه در کالبد اقتصاد بیمار دولتی 21
۲-۸: روش های خصوصی سازی 23
۲-۹: دلایل خصوصی سازی 24
۲-۱۰: اهداف خصوصی سازی 26
۲-۱۱: موانع خصوصی سازی در ایران 27
۲-۱۲: مکانیسم خصوصی سازی 31
۲-۱۳: شرکت مادر تخصصی 33
۲-۱۴: خصوصی سازی از منظر قوانین 33
۲-۱۵: سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 39
۲-۱۷: سازمان خصوصیسازی 45
۲-۱۸: نسبت های مالی 46
۲-۱۹: نسبت های سودآوری 47
۲-۲۰: کارایی 47
۲-۲۱: انگیزه ها و ویژگی های شرکتهای خصوصی در مقایسه با بخش دولتی 49
۲-۲۲: سودآوری و کارایی مدیریتی 51
۲-۲۳: تحلیل و تفسیر نسبت ها ی سودآوری 51
۲-۲۴: محدودیت نسبت ها 55
۲-۲۵: پیشینه تحقیق 57
فصل سوم:روش شناسی تحقیق
۳-۱ مقدمه 67
۳-۲: روش تحقیق 68
۳-۳: ابزار گردآوری داده ها 68
۳-۴: روش تجزیه تحلیل داده ها 69
۳-۵ : جامعه آماری و نمونه آماری 70
۳-۶: الگوی تحقیق، فرضیات و متغیرها 71
۳-۷: نتیجه گیری 73
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده های تحقیق
۱-۴: مقدمه 75
۴-۲: آمارههای توصیفی متغیرهای تحقیق 75
۴-۳: بررسی وضعیت توزیع متغیرها 76
۴-۴: بررسی فرضیات مقایسه عملکرد در سالهای قبل و بعد از خصوصی سازی 76
۴-۵: بررسی فرضیات مقایسه عملکرد شرکتهای واگذار شده در سطوح مختلف واگذاری 80
فصل پنجم:نتیجه گیری
۵-۱: خلاصه پژوهش 85
۵-۲: نتیجه گیری و تحلیل یافته های پژوهش 85
۵-۳: پیشنهادات 86
منابع و مآخذ فارسی و منابع خارجی 88
Abstract 92