
بررسی تأثیر اخلاق حرفه ای حسابداران در ارتقاء سبک های نوین رهبری مالی
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 166
بررسی تأثیر اخلاق حرفه ای حسابداران در ارتقاء سبک های نوین رهبری مالی
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 166 صفحه
چکیده
مقوله اخلاق و عمل کردن به اخلاق حرفه ای، از مباحث جدی و مورد توجه در حوزه حسابداری است که به طور مستقیم بر روی صداقت و توانایی حسابداران برای جلب اعتماد عمومی تاثیر دارد. به خصوص اینکه عدم آموزش صحیح و اخلاقی می¬تواند منجر به فعالیت¬های متقلبانه شود.بنابراین اهمیت تحقیق از آن جهت بود که حرفه حسابداری از مشکل ترین و منظبط ترین حرفه های شغلی است و به خاطر خدمات و اطلاعات مفید و تاثیرگذاری که در راستای تصمیم گیری ، برنامه ریزی،رهبری و کنترل فعالیت های سازمان در اختیار مدیران قرار می دهد، باید اعتبار و اهمیت خاصی داشته باشد که در سایه رعایت اخلاق حرفه ای توسط حسابداران می توان به آن رسید. به همین خاطر در این تحقیق به بررسی تاثیر اخلاق حرفه¬ای حسابداران در بهبود و پیشرفت سبک¬های نوین رهبری مالی پرداخته شد. جامعه آماری پژوهش شامل سرپرستان ، سرپرست ارشدان ، مدیران و حسابداران رسمی در استخدام شاغل در موسسات حسابرسی سطح یک معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار تهران در سال ۱۳۹۳ است.که اطلاعات مورد نیاز در ارتباط با جامعه آماری از طریق سایت سازمان بورس و اوراق بهادار تهران و سایت جامعه حسابداران رسمی استخراج شد. در پژوهش حاضر دو پرسشنامه به منظور بررسی متغیرها و فرضیات مورد استفاده قرار گرفت. پرسشنامه اول دارای ۲۴ سوال و پرسشنامه دوم تعداد ۲۹ سوال دارد که به طور همزمان و در قالب یک پرسشنامه میان ۳۵۰ نفر از سرپرستان ، سرپرست ارشدان ، مدیران و حسابداران رسمی در استخدام موسسات که به کمک جدول کرجسی و مورگان تعیین گردید، توزیع و در نهایت تعداد ۲۹۱ پرسشنامه تکمیل شده و بدون نقص جهت تجزیه و تحلیل آماری جمع آوری شدند. برای بررسی وضعیت متغیرها و نظرخواهی در خصوص رابطه بین متغیرها با توجه به پرسشنامه اول از آزمونt تک نمونه¬ای و برای بررسی فرضیات پژوهش با توجه به پرسشنامه دوم از آزمون رگرسیون چندگانه در نرم افزار spss و از مدلسازی معادلات ساختاری جهت برازش مدل با نرم افزار LISREL 8.50 استفاده گردید. نتایج حاصل از بررسی پرسشنامه اول نشان دهنده رابطه معنادار بین متغیرها و مطلوب بودن وضعیت متغیرها می باشد. همچنین یافته¬های حاصل از پرسشنامه دوم نشان¬دهنده تایید فرضیات پژوهش می¬باشد.به طوری که کلیه فرضیات تحقیق پس از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های فوق مورد تایید واقع شدند ، که نشان از اهمیت رعایت اخلاق حرفه ای توسط حسابداران و تاثیر آن بر ارتقاء سبک های نوین رهبری مالی مدیران می باشد.
کلید واژهها: اخلاق، اخلاق حرفه ای، سبک های نوین رهبری مالی
فهرست مطالب شماره صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات پژوهش
۱-۱ مقدمه 3
۱-۲ بیان مساله 3
۱-۳ اهمیت موضوع تحقیق 5
۱-۴ اهداف تحقیق 6
۱-۵ سوالات تحقیق 6
۱-۶ فرضیه های تحقیق 6
۱-۷ مدل تحقیق 7
۱-۸ متغیرها و واژه های کلیدی 7
۱-۹ حدود مطالعاتی 12
۱-۹-۱ قلمرو مکانی تحقیق 12
۱-۹-۲ قلمرو زمانی تحقیق 12
۱-۹-۳ قلمرو موضوعی تحقیق 12
فصل دوم: مرور ادبیات و پیشینه پژوهش
۲-۱ مقدمه 15
۲-۲ مبانی نظری تحقیق 15
۲-۲-۱ تعریف اخلاق 15
۲-۲-۱-۱ تعاریف و دیدگاه بزرگان از اخلاق 16
۲-۲-۱-۲ اهمیت اخلاق 16
۲-۲-۱-۳ انواع اخلاق 17
۲-۲-۲ اخلاق حرفه ای 17
۲-۲-۲-۱ مفهوم اخلاق حرفهای 18
۲-۲-۲-۲ ویژگیهای اخلاق حرفهای 18
۲-۲-۲-۳ ویژگیهای افراد دارای اخلاق حرفهای 19
۲-۲-۲-۴ نظامهای عمده اخلاق حرفه ای 20
۲-۲-۲-۵ عوامل پایهای و اساسی در اخلاق حرفه ای از دیدگاه زیونتس 21
۲-۲-۲-۶ ضرورت ترویج اخلاق حرفهای در سازمانها و موسسات 22
۲-۲-۲-۷ آموزشهای لازم در خصوص ترویج اخلاق حرفهای در سازمانها و موسسات 23
۲-۲-۲-۸ وظایف مدیران در اخلاقی کردن سازمانها 23
۲-۲-۲-۹ ضمانت اجرای رعایت قواعد اخلاق حرفهای در سازمانها و موسسات 24
۲-۲-۲-۱۰ مهمترین ضرورت اجرای قوانین در خصوص رعایت قواعد اخلاقی 24
۲-۲-۲-۱۱ مشکلات و موانع اخلاق حرفهای 25
۲-۲-۲-۱۲ عوامل تأثیرگذار بر اخلاق حرفهای از نظر پنیو 25
۲-۲-۲-۱۳ موانع رشد اخلاق حرفهای در سازمانها ، موسسات و محیط های کسب وکار 26
۲-۳ اخلاق حرفه ای در حسابداری 29
۲-۴ سبک های رهبری 31
۲-۴-۱ تعاریف رهبری 31
۲-۴-۲ ویژگیهای شخصیتی رهبر 31
۲-۴-۳ مدلهای رهبری 32
۲-۴-۴ نظریات موقعیتی و اقتضایی 34
۲-۴-۴-۱ نظریه مسیر- هدف 34
۲-۴-۴-۲ دوره (سیکل) زندگی 34
۲-۴-۴- ۳ نظریه جایگزینی رهبری 35
۲-۴-۴-۴ نظریه اسنادی رهبری 35
۲-۴-۴- ۵ نظریه رهبری فره مند 36
۲-۴-۴-۶ نظریه رهبری ممتاز 37
۲-۴-۴-۷ رهبری تیمی 37
۲-۴-۴-۸ رهبری خدمتگزار 38
۲-۴-۴-۹ رهبری تحول آفرین 38
۲-۴-۵ سبک های نوین رهبری مالی 38
۲-۴-۵-۱-سیستم کنترل کیفیت در موسسه های حسابرسی 39
۲-۴-۵-۲-تعریف مدیریت بر مبنای فعالیت 40
۲-۴-۵-۳-هزینه یابی بر مبنای فعالیت 40
۲-۴-۵-۴-سیستم مدیریت هزینه 42
۲-۴-۵-۵-حسابداری سنجش مسئولیت 43
۲-۴-۵-۶-مدیریت به موقع موجودی 44
۲-۵ پیشینه تحقیق 45
۲-۵-۱ مطالعات انجام شده در جهان 45
۲-۵-۲ مطالعات انجام شده در ایران 47
۲-۶ خلاصه فصل 50
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
۳-۱ مقدمه 53
۳-۲ بررسی نوع پژوهش 53
۳-۳ روش پژوهش 53
۳-۴ متغیرهای پژوهش 54
۳-۵ جامعه و نمونه آماری 55
۳-۶ روشهای جمعآوری اطلاعات 57
۳-۷ تعیین روایی و پایایی ابزار اندازه گیری 59
۳-۸ روش های تجزیه و تحلیل آماری 60
۳-۸-۱ آزمون t استیودنت برای بررسی وضعیت متغیرها 61
۳-۸-۲ تحلیل همبستگی پیرسون با نرم افزار SPSS 19 61
۳-۸-۳ تحلیل رگرسیون با نرم افزار SPSS 19 62
۳-۸-۴ تحلیل مدل معادلات ساختاری با نرم افزار LISREL 65
۳-۹ خلاصه فصل 68
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش
۴-۱ مقدمه 72
۴-۲ آمار توصیفی 72
۴-۳ آمار استنباطی 72
۴-۳-۱ نتایج حاصل از بررسی پرسشنامه اول 73
۴-۳-۱-۱ آمار توصیفی مربوط به متغیرهای پژوهش 73
۴-۳-۱-۲ آمار استنباطی مربوط به پرسشنامه اول 73
۴-۳-۲ نتایج حاصل از بررسی پرسشنامه دوم 74
۴-۳-۲-۱ آمار توصیفی مربوط به متغیرهای پژوهش (پرسشنامه دوم) 74
۴-۳-۲-۲ بررسی نرمال بودن توزیع داده ها 75
۴-۳-۲-۳ بررسی فرضیه اول: 76
۴-۳-۲-۴ بررسی فرضیه دوم: 77
۴-۳-۲-۵ بررسی فرضیه سوم: 78
۴-۳-۲-۶ بررسی فرضیه چهارم: 79
۴-۳-۲-۷ نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون 79
۴-۴ برآورد و آزمون مدل های پژوهش 82
۴-۴-۱ سنجش مدل اندازه گیری ارزشهای فردی 83
۴-۴-۲ سنجش مدل اندازه گیری الزامات قانونی 85
۴-۴-۳ سنجش مدل اندازه گیری مسئولیت پذیری 86
۴-۴-۴ سنجش مدل اندازه گیری رازداری و بیطرفی 88
۴-۴-۵ آزمون مدل ساختاری پژوهش (مدل کامل) 90
۴-۵ خلاصه فصل 92
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱ مقدمه 95
۵-۲ بررسی توصیفی نتایج پژوهش 95
۵-۲-۱ نتایج حاصل از بررسی متغیرهای پژوهش (پرسشنامه اول) 95
۵-۲-۲ نتایج حاصل از بررسی فرضیات پژوهش (پرسشنامه دوم) 96
۵-۲-۲-۱ نتایج حاصل از بررسی فرضیه اول 97
۵-۲-۲-۲ نتایج حاصل از بررسی فرضیه دوم 97
۵-۲-۲-۳ نتایج حاصل از بررسی فرضیه سوم 97
۵-۲-۲-۴ نتایج حاصل از بررسی فرضیه چهارم 97
۵-۲-۲-۵ نتایج حاصل از بررسی فرضیه اصلی 98
۵-۲-۲-۶ نتایج حاصل از برازش مدلهای پژوهش 98
۵-۳ توجه به سایر پژوهش¬ها 99
۵-۴ محدودیت¬های پژوهش 101
۵-۵ پیشنهادهای پژوهش 101
۵-۵-۱ پیشنهادهای کاربردی 101
۵-۵-۲ پیشنهاد برای پژوهش¬های آتی 102
منابع 105
پیوست 109