
بررسی تأثیر انگیزه های مدیریت سود بر چسبندگی هزینه (شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 108
بررسی تأثیر انگیزه های مدیریت سود بر چسبندگی هزینه (شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 108 صفحه
چکیده
شناخت رفتار هزینه در واکنش به تغییرات سطح تولید و فروش برای مدیریت شرکت ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در مدل رایج و سنتی رفتار هزینه ها، هزینه های متغیر به نسبت تغییرات در سطح فعالیت تغییر می کنند، به این معنا که اندازه تغییر در هزینه ها تنها به میزان تغییر در سطح فعالیت بستگی دارد و نه به جهت تغییر. اما نظریه ی جدید در مورد رفتار هزینه ها حاکی از آن است که میزان درصد افزایش هزینه ها با افزایش حجم فعالیت، بیشتر از میزان درصد کاهش هزینه ها در نتیجه ی کاهش همان حجم فعالیت است. این نوع رفتار هزینه به «چسبندگی هزینه ها» معروف شده است. عوامل متعددی بر چسبندگی هزینه ها مؤثر است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر انگیزه های مدیریت سود بر چسبندگی هزینه ها در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. به این منظور دو فرضیه ارائه شده است که به آزمون و بررسی تحلیلی ارتباط بین انگیزه های مدیریت سود و میزان چسبندگی هزینه ها می پردازد. جامعه آماری شامل کلیه ی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره ی ۵ ساله از ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ است. از بین کل جامعه، با استفاده از روش نمونه¬گیری حذف سیستماتیک، ۱۳۸ شرکت انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفته است. جهت بررسی فرضیه ها از تحلیل رگرسیون به روش داده های پنلی استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که در سال-های مورد بررسی بین انگیزه های مدیریت سود و چسبندگی هزینه ها رابطه معنی داری وجود دارد. به عبارت دیگر، انگیزه های مدیریت سود باعث کاهش چسبندگی هزینه در شرکت ها می شود. از این رو، فعالیت هایی که در جهت شناخت عوامل تعیین کننده ی ساختار هزینه ی شرکت ها انجام می شود، باید با توجه به انگیزه¬های مدیران در اتخاذ تصمیمات مرتبط با هزینه ها و منابع این شرکت¬ها، خصوصاً انگیزه های ناشی از نمایندگی، باشد.
واژگان کلیدی: چسبندگی هزینه، انگیزه های مدیریت سود، تصمیمات سنجیده، بورس اوراق بهادار تهران
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق 12
مقدمه 2
۱-۱٫ تعریف موضوع و بیان مسئله پژوهش 2
۱-۲٫ اهمیت و ضرورت تحقیق 3
۱-۳٫ اهداف تحقیق 4
۱-۴٫ سؤالات پژوهش 4
۱-۵٫ فرضیههای تحقیق 5
۱-۶٫ روش تحقیق 5
۱-۶-۱٫ متغیرهای تحقیق 5
۱-۷٫ قلمرو تحقیق 7
۱-۸٫ جامعه و نمونه آماری 7
۱-۹٫ روش گردآوری دادهها و اطلاعات 8
۱-۱۰٫ روشهای آماری و آزمون فرضیهها 8
۱-۱۱٫ تعریف واژهها واصطلاحات 9
۱-۱۲٫ ساختار کلی تحقیق 10
فصل دوم: ادبیات و مبانی نظری تحقیق 11
مقدمه 12
۲-۱٫ مبانی نظری 13
۲-۱-۱٫ تحلیل رفتار هزینهها 13
۲-۱-۲٫ چسبندگی هزینهها 15
۲-۱-۲-۱٫ مفهوم چسبندگی هزینهها 16
۲-۱-۲-۲٫ تئوریهای چسبندگی هزینهها 17
۲-۱-۳٫ مدیریت سود 18
۲-۱-۳-۱٫ تئوری نمایندگی 18
۲-۱-۳-۲٫ مفهوم مدیریت سود 22
۲-۱-۳-۳٫ روشهای مدیریت سود 26
۲-۱-۳-۳-۱٫ مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی اختیاری 26
۲-۱-۳-۳-۲٫ مدیریت سود از طریق فعالیتهای واقعی 26
۲-۱-۳-۳-۳٫ فعالیتها و عوامل مؤثر بر دستکاری سود از طریق فعالیتهای واقعی: 27
۲-۱-۳-۴٫انگیزههای مدیریت سود 29
۲-۱-۴٫ چسبندگی هزینه و انگیزههای مدیریت سود 32
۲-۲٫ پیشینه پژوهش 34
۲-۲-۱٫ مروری بر تحقیقات خارجی 34
۲-۲-۲٫ مروری بر تحقیقات داخلی 39
۲-۲-۳٫ خلاصهای از پژوهشهای انجام شده 41
فصل سوم: روش تحقیق 47
مقدمه 48
۳-۱٫ روش تحقیق 48
۳-۲٫ روش و ابزار گردآوری دادهها 48
۳-۳٫ قلمرو پژوهش 48
۳-۴٫ جامعه و نمونهی آماری 49
۳-۵٫ طرح مسأله تحقیق 49
۳-۶٫ فرضیههای پژوهش 50
۳-۷٫ مدل آماری پژوهش 51
۳-۸٫ نحوهی محاسبه متغیرهای تحقیق 52
۳-۸-۱٫ متغیر وابسته 52
۳-۸-۲٫ متغیرهای مستقل 52
۳-۸-۳٫ متغیرهای کنترلی 52
۳-۹٫ روش تخمین مدل 54
۳-۹-۱٫ دادههای تابلویی 54
۳-۹-۲٫ روشهای تخمین مدل دادههای تابلویی 55
۳-۹-۲-۱٫ روش حداقل مربعات تلفیقی (pls): 55
۳-۹-۲-۲٫ مدل اثرات ثابت (مدل حداقل مربعات با متغیر موهومی)(LSDV): 55
۳-۹-۲-۳٫ مدل اثر تصادفی 56
۳-۹-۲-۴٫ مدل پارامترهای تصادفی 56
۳-۹-۳٫ آزمونهای الگوی دادههای تابلویی: 57
۳-۹-۳-۱٫ آزمون چاو 57
۳-۹-۳-۲٫ آزمون هاسمن 57
۳-۹-۴٫ آزمون مانایی در دادههای تابلویی 58
۳-۹-۵٫ آزمون همجمعی در دادههای تابلویی 58
۳-۹-۶٫ آزمون استقلال خطاها 59
۳-۹-۷٫ آزمون معناداری کلی رگرسیون و ضرایب 59
۳-۱۰٫ خلاصه فصل سوم 59
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته¬ها 60
مقدمه 61
۴-۱٫ آمار توصیفی 61
۴-۲٫ آزمونهای تشخیص بر روی دادهها 62
۴-۲-۱٫ آزمون مانایی 62
۴-۲-۲٫ آزمون همجمعی 63
۴-۲-۳٫ آزمون چاو 64
۴-۳٫ تخمین مدل و تجزیه و تحلیل نتایج 65
۴-۳-۱٫ آزمون مدل پژوهش برای انگیزهی اجتناب از زیان و نتایج آن 65
۴-۳-۲٫ آزمون مدل پژوهش برای انگیزهی اجتناب از کاهش سود و نتایج آن 66
۴-۳-۳٫ آزمون مدل انگیزهی اجتناب از زیان و یا کاهش سود و نتایج آن 67
۴-۴٫ خلاصه فصل 69
فصل پنجم: نتیجه¬گیری و پیشنهادات 70
مقدمه 71
۵-۱٫ بحث و نتیجهگیری 71
۵-۲٫ محدودیتهای تحقیق 72
۵-۳٫ پیشنهادات حاصل از نتایج پژوهش 73
۵-۴٫ پیشنهادات برای تحقیقات آتی 73
فهرست منابع و مأخذ 74
پیوست 81