
پایان نامه بررسی نقش مایه های تصویری در مجموعه بناهای گنجعلی خان کرمان
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 141
پایان نامه بررسی نقش مایه های تصویری در مجموعه بناهای گنجعلی خان کرمان
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 141 صفحه
چکیده
کاشیکاری هنریست که در معماری ایران خصوصا معماری مذهبی، از اعتبار و اهمیت بالا و والا برخوردار است. در این میان کاشیکاری هفت رنگ تصویری که از اواخر دوران صفویه بر بناهای ایرانی نصب شده ،باعث پیدایش جنبش و نهضت هنری جدیدی میشود که با نقاشی ایرانی خصوصا نقاشی قهوه خانه پیوند نا گسستنی دارد. کاشی سفیر ذوق و اعتبار هنر ایران در گوشه و کنار عالم میشود.چرا که تمام ویژگیهای هنر ایران را یکجا به نمایش میگذارد.اما بارنگ باختن معماری سنتی ایران و مورد بی مهری ،فراموشی ،بی اعتنایی قرار گرفتن آن ،بسیاری از هنر های تزئینی و بی همتای این خاک چون کاشیکاری به فراموشی سپرده می شود.
اکثر بناهای به جا مانده در شهر کرمان متعلق به دوران صفویه و قاجار میباشند ونمونه های بسیارزیبا و ارزشمندی از این کاشیهای تصویری را با موضوعات مختلف در خود جای داده است.ازجمله این بنا ها میتوان به مجموعه گنجعلیخان اشاره کرد که تنوع در رنگ آمیزی ، طراحی و کاربرد موضوعات گوناگون در بخشهای مختلف این مجموعه و ارتباط و هماهنگی موضوعات با محل قرار گیری آنها از نمونه های عالی ،اصیل و پابرجای تزیینات این دوران است .
در این نوشتار در کنار بررسی تاریخچه مجموعه گنجعلیخان کرمان به معرفی ویژگیهای نمادین وتحلیل نقوش تصویری بدیع و استسنائی به کار رفته در این بنا پرداخته شده است.
کلید واژه: تصویر-بنا-گنجعلی خان -کرمان
فهرست مطالب
فصل اول 2
فهرست مطالب
فصل اول 2
۱ـ۱ـ بیان مسئله پژوهش 2
۱-۲- هدف های پژوهش 3
۱-۳- اهمیت موضوع پژوهش وانگیزش انتخاب آن 3
۱-۴- سوالات و فرضیه های پژوهش 4
۱-۴-۱- سوالات پژوهش 4
۱-۴-۲- فرضیات پژوهش 4
۱-۵- حدود و چهار چوب نظری پژوهش 5
۱-۶- تعاریف عملیاتی متغیرهاواصطلاحات کلیدی 5
۱-۷- روش تحقیق 5
۱-۸- قلمرو تحقیق 5
۱-۹- جامعه و حجم نمونه 6
۱-۱۰- محدودیت ها و مشکلات تحقیق 6
فصل دوم 7
۲-۱- بنا ها و کاربرد آن ها 7
۲-۱-۱- مسجد 8
۲-۱-۲- مدرسه 11
۲-۱-۳- حمام 13
۲-۱-۴- بازار، میدان 14
۲-۱-۵- کاروانسرا،آب انبار 16
۲-۲- تزئینات معماری 17
۲-۲-۱- نقشمایه های هندسی 19
۲-۲-۲- نقشمایه های گیاهی 20
۲-۲-۳- نقشمایه های حیوانی 23
۲-۲-۴- نقشمایه های انسانی 24
۲-۲-۵- تزئینات نوشتاری 25
۲-۳- کرمان 26
۲-۳-۱- موقعیت جغرافیایی استان کرمان 26
۲-۳-۲- وجه تسمیه کرمان 27
۲-۳-۳- دین ومذهب در کرمان 28
۲-۴- عصر صفوی 30
۲-۴-۱- کرمان در عصر صفویه و قاجار 31
۲-۵- پیشینه تحقیق 32
فصل سوم 38
۳-۱- تاریخچه و ویژگیهای مجموعه گنجعلیخان 38
۳-۱-۱- کاروانسرای گنجعلیخان 39
۳-۱-۲- مسجد گنجعلیخان 41
۳-۱-۳- حمام گنجعلیخان 41
۳-۱-۴- آب انبارگنجعلیخان 44
۳-۱-۵- ضرابخانه گنجعلیخان 45
۳-۱-۶- بازار ومیدان گنجعلیخان 45
۳-۲- بررسی نقوش مجموعه گنجعلیخان 47
۳-۲-۱- نماد های طبیعت و زندگی 47
۳-۲-۱-۱- درخت 47
۳-۲-۱-۲- خورشید (شمسه) 48
۳-۲-۱-۳- شیر وخورشید 50
۳-۲-۱-۴- آب 52
۳-۲-۲- نماد های موجودات افسانه ای 52
۳-۲-۲-۱- سیمرغ 52
۳-۲-۲-۲- اژدها 55
۳-۲-۲-۳- دیو 57
۳-۲-۲-۴- فرشته 59
۳-۲-۳- نمادهای حیوانات و پرندگان 60
۳-۲-۳-۱- شیر 60
۳-۲-۳-۲- اسب 62
۳-۲-۳-۳- طاووس 64
۳-۲-۳-۴- ماهی 67
۳-۲-۳-۵- درنا 67
فصل چهارم 69
۴-۱-روش تحقیق 69
۴-۲- جامعه آماری 69
۴-۳- حجم نمونه و روش اندازه گیری 70
۴-۴- ابزار جمع آوری اطلاعات 70
۴-۵- روش تجزیه و تحلیل داده ها 70
فصل پنجم 72
۵-۱- تاریخچه تصویرسازی 72
۵-۲- اهداف تصویرسازی 75
۵-۳- نگاه تاریخی به افسانه های مصور 76
۵-۴- تصویر سازی افسانه ها در ایران 77
۵-۵- نقش عناصر ایرانی، اسلامی در تصویرسازی 79
فصل ششم 90
۶-۱- نتیجه گیری 90
عنوان پروژه عملی: تصویر سازی افسانه هفت واد 93
پیوست ها 95
تصاویر 96
تصاویر نتیجه گیری 104
تصاویر کار عملی 109
فهرست منابع و ماخذ 116