کالج فایل

کالج فایل مرجع دانلود پایان نامه و مقالات دانشگاهی رشته های پرطرفدار

کالج فایل

کالج فایل مرجع دانلود پایان نامه و مقالات دانشگاهی رشته های پرطرفدار

پیوندهای روزانه
پایان-نامه-بررسی-نقش-مایه-های-تصویری-در-مجموعه-بناهای-گنجعلی-خان-کرمان
پایان نامه بررسی نقش مایه های تصویری در مجموعه بناهای گنجعلی خان کرمان
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 141


پایان نامه بررسی نقش مایه های تصویری در مجموعه بناهای گنجعلی خان کرمان
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 141 صفحه

چکیده
کاشیکاری هنریست که در معماری ایران خصوصا معماری مذهبی، از اعتبار و اهمیت بالا و والا برخوردار است. در این میان کاشیکاری هفت رنگ تصویری که از اواخر دوران صفویه بر بناهای ایرانی نصب شده ،باعث پیدایش جنبش و نهضت هنری جدیدی میشود که با نقاشی ایرانی خصوصا نقاشی قهوه خانه پیوند نا گسستنی دارد. کاشی سفیر ذوق و اعتبار هنر ایران در گوشه و کنار عالم میشود.چرا که تمام ویژگیهای هنر ایران را یکجا به نمایش میگذارد.اما بارنگ باختن معماری سنتی ایران و مورد بی مهری ،فراموشی ،بی اعتنایی قرار گرفتن آن ،بسیاری از هنر های تزئینی و بی همتای این خاک چون کاشیکاری به فراموشی سپرده می شود.
اکثر بناهای به جا مانده در شهر کرمان متعلق به دوران صفویه و قاجار میباشند ونمونه های بسیارزیبا و ارزشمندی از این کاشیهای تصویری را با موضوعات مختلف در خود جای داده است.ازجمله این بنا ها میتوان به مجموعه گنجعلیخان اشاره کرد که تنوع در رنگ آمیزی ، طراحی و کاربرد موضوعات گوناگون در بخشهای مختلف این مجموعه و ارتباط و هماهنگی موضوعات با محل قرار گیری آنها از نمونه های عالی ،اصیل و پابرجای تزیینات این دوران است .
در این نوشتار در کنار بررسی تاریخچه مجموعه گنجعلیخان کرمان به معرفی ویژگیهای نمادین وتحلیل نقوش تصویری بدیع و استسنائی به کار رفته در این بنا پرداخته شده است.
کلید واژه: تصویر-بنا-گنجعلی خان -کرمان
فهرست مطالب
فصل اول 2
فهرست مطالب
فصل اول 2
۱ـ۱ـ بیان مسئله پژوهش 2
۱-۲- هدف های پژوهش 3
۱-۳- اهمیت موضوع پژوهش وانگیزش انتخاب آن 3
۱-۴- سوالات و فرضیه های پژوهش 4
۱-۴-۱- سوالات پژوهش 4
۱-۴-۲- فرضیات پژوهش 4
۱-۵- حدود و چهار چوب نظری پژوهش 5
۱-۶- تعاریف عملیاتی متغیرهاواصطلاحات کلیدی 5
۱-۷- روش تحقیق 5
۱-۸- قلمرو تحقیق 5
۱-۹- جامعه و حجم نمونه 6
۱-۱۰- محدودیت ها و مشکلات تحقیق 6
فصل دوم 7
۲-۱- بنا ها و کاربرد آن ها 7
۲-۱-۱- مسجد 8
۲-۱-۲- مدرسه 11
۲-۱-۳- حمام 13
۲-۱-۴- بازار، میدان 14
۲-۱-۵- کاروانسرا،آب انبار 16
۲-۲- تزئینات معماری 17
۲-۲-۱- نقشمایه های هندسی 19
۲-۲-۲- نقشمایه های گیاهی 20
۲-۲-۳- نقشمایه های حیوانی 23
۲-۲-۴- نقشمایه های انسانی 24
۲-۲-۵- تزئینات نوشتاری 25
۲-۳- کرمان 26
۲-۳-۱- موقعیت جغرافیایی استان کرمان 26
۲-۳-۲- وجه تسمیه کرمان 27
۲-۳-۳- دین ومذهب در کرمان 28
۲-۴- عصر صفوی 30
۲-۴-۱- کرمان در عصر صفویه و قاجار 31
۲-۵- پیشینه تحقیق 32
فصل سوم 38
۳-۱- تاریخچه و ویژگیهای مجموعه گنجعلیخان 38
۳-۱-۱- کاروانسرای گنجعلیخان 39
۳-۱-۲- مسجد گنجعلیخان 41
۳-۱-۳- حمام گنجعلیخان 41
۳-۱-۴- آب انبارگنجعلیخان 44
۳-۱-۵- ضرابخانه گنجعلیخان 45
۳-۱-۶- بازار ومیدان گنجعلیخان 45
۳-۲- بررسی نقوش مجموعه گنجعلیخان 47
۳-۲-۱- نماد های طبیعت و زندگی 47
۳-۲-۱-۱- درخت 47
۳-۲-۱-۲- خورشید (شمسه) 48
۳-۲-۱-۳- شیر وخورشید 50
۳-۲-۱-۴- آب 52
۳-۲-۲- نماد های موجودات افسانه ای 52
۳-۲-۲-۱- سیمرغ 52
۳-۲-۲-۲- اژدها 55
۳-۲-۲-۳- دیو 57
۳-۲-۲-۴- فرشته 59
۳-۲-۳- نمادهای حیوانات و پرندگان 60
۳-۲-۳-۱- شیر 60
۳-۲-۳-۲- اسب 62
۳-۲-۳-۳- طاووس 64
۳-۲-۳-۴- ماهی 67
۳-۲-۳-۵- درنا 67
فصل چهارم 69
۴-۱-روش تحقیق 69
۴-۲- جامعه آماری 69
۴-۳- حجم نمونه و روش اندازه گیری 70
۴-۴- ابزار جمع آوری اطلاعات 70
۴-۵- روش تجزیه و تحلیل داده ها 70
فصل پنجم 72
۵-۱- تاریخچه‌ تصویرسازی 72
۵-۲- اهداف تصویرسازی 75
۵-۳- نگاه تاریخی به افسانه های مصور 76
۵-۴- تصویر سازی افسانه ها در ایران 77
۵-۵- نقش عناصر ایرانی، اسلامی در تصویرسازی 79
فصل ششم 90
۶-۱- نتیجه گیری 90
عنوان پروژه عملی: تصویر سازی افسانه هفت واد 93
پیوست ها 95
تصاویر 96
تصاویر نتیجه گیری 104
تصاویر کار عملی 109
فهرست منابع و ماخذ 116

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی