
پایان نامه بررسی ویژگی های تصویر سازی خلاق در کتاب های آموزشی
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 127
پایان نامه بررسی ویژگی های تصویر سازی خلاق در کتاب های آموزشی
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 127 صفحه
چکیده
در موضوع طراحی و تصویرسازی و تدوین یک کتاب درسی نیاز به تخصص لازم بوده و طراحان تصویرساز در این عرصه میتوانند با توجه به ویژگیهای مخاطب خود، بهترین تصاویر را طراحی و عرضه نمایند. کتب آموزشی دوره دبستان، اهمیت ویژهای در شکلگیری شخصیتی و رفتاری مخاطبان این دوره داشته و توسط تصویرسازی صحیح میتوان موضوعات ملی و بومی، رفتاری را در وجود مخاطبان این کتب نهادینه کرد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و رسانههای جمعی مسلماً سواد بصری متحمل تحولات زیادی شده ارتباط بصری موفق بدون شناخت این روند تحولی میسر نیست. در تصویرسازی با هدف انتقال پیام و درک سریع مخاطب باید موارد ویژهای به دقت مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد. ارتباط متن و تصویر و ایجاد تخیل و خلاقیت در ذهن مخاطب باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. در این نوع تصویرسازی باید از قدرت تخیل بسیاری استفاده کرد. تا مخاطب به راحتی مفهوم متن را در ذهن خود تصویرسازی نماید. به همین منظور ابتدا مقدمهای درباره تصویرسازی ارائه شدهاست و سپس به بررسی تأثیرات سواد بصری بر فرهنگ جامعه پرداخته شده است. در فواصل بعد به ویژگیهای تصویرسازی خلاق اشاره شده و همچنین به معرفی ویژگیهای تصویرگری در کتاب های آموزشی پرداخته شده و در پایان نمونههایی تصویری از کتاب های درسی ایران و جهان آورده شده و مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
کلید واژه:تصویر سازی -خلاق- کتاب اموزشی
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات طرح
۱-۱ بیان مسئله 2
۱-۲ اهمیت موضوع تحقیق و دلایل انتخاب آن 3
۱-۳ هدفهای تحقیق: 4
۱-۴ فرضیههای تحقیق: 4
۱-۵ چهار چوب نظری تحقیق: 4
۱-۶ روش تحقیق: 5
۱-۷ واژگان کلیدی: 5
فصل دوم: تصویر سازی چیست؟ و تاثیر سواد بصری بر فرهنگ عامه
مقدمه: 7
۲-۱ تاریخچه تصویر سازی در ایران: 9
۲-۲ نخستین تصویرگران و نویسندگان کتابهای علمی و آموزشی: 12
۲-۳ تعریف تصویرسازی و گونه های آن: 16
۲-۴ تأثیر سواد بصری بر فرهنگ: 20
۲-۴-۱ سوادبصری: 20
۲-۴-۲ اهمیت تصویر: 21
۲-۵ نقش هنرمند در ارتقای سطح سواد بصری جامعه: 21
فصل ۳: خلاقیت در تصویرسازی و تصویرسازی در کتاب های آموزشی
۳-۱ تعریف خلاقیت: 27
۳-۲ ضرورت و اهمیت خلاقیت در تصویرسازی: 30
۳-۳ مبانی تصویر سازی و خلاقیت در عناصردیداری: 32
۳-۴ ارتباط و مفهوم عناصر بصری در تصویرسازی: 42
۳-۵ خلاقیت در کتابهای آموزشی و سرگرم کننده: 68
۳-۶ تصویر آموزشی چیست؟: 71
3-7 توجه به سن مخاطب در تصویرسازی کتاب کودک: 72
۳-۸ زیباییشناسی در تصویر: 75
۳-۹ ویژگیهای تصویر در کتابهای درسی کودک و نوجوان: 78
۳-۱۰ ویژگیهای تصویرسازی برای کتابهای درسی: 78
۳-۱۱ تصویرسازی کتاب درسی: 79
فصل ۴: نمونههای تصویری کتابهای درسی ایران و جهان
۴-۱ خصوصیات کتابهای درسی کشورهای خارجی: 83
۴-۲ مقایسه کتابهای درسی ایران با کشور های ذکر شده: 96
۴-۳ بررسی و نقد تصویرسازی کتاب های فارسی اول تا پنجم دبستان: 96
فصل ۵: نتیجه گیری
۵-۱ نتیجه گیری: 105
گزارش کار عملی: 108
فهرست منابع و مأخذ: 109
چکیده انگلیسی: 112