
پایان نامه بیان مؤلفه های زیبایی شناسی هنر الیاف در هنرهای تجسمی ۳۰ سال اخیر ایران
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 189
پایان نامه بیان مؤلفه های زیبایی شناسی هنر الیاف در هنرهای تجسمی ۳۰ سال اخیر ایران
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 189 صفحه
چکیده:
هنر الیاف صورت تکامل یافتهی تاپیستری مدرن در دنیاست، در طی قرنها هنرمندان ایرانی همسو با هنرمندان سایر کشورها به جلال و شکوه منسوجات تولید شده در دنیا افزودهاند، اما اینک خود به واردکننده و مصرفکنندهی آن هنر- صنعت تبدیل شدهاند و در طیف وسیعی شکل تجسمی آن حضوری کمرنگ و بیرونق به خود گرفته است. هنر الیاف به عنوان هنری که در دوران معاصر با توجه به مقتضیات جاری در ایران امروز از خاستگاه کاربردی، رویکردی تجسمی و مدرن به خود گرفته است لذا معرفی و دستیابی به جایگاه آن لازم و ضروری به نظر میرسد، در این تحقیق مؤلفههای زیباییشناسی هنر الیاف را توصیف و به تشریح جایگاه آن در جامعه و رابطه هنرمندان و جامعهی هنری پرداخته شده است، پژوهش صورت گرفته از نوع تحلیلیـتوصیفی و به روش ترکیبی کتابخانهای و میدانی و به صورت آماری با تهیهی پرسشنامه و به کمک نرم افزارspssوExel انجام گرفته است. نتایج نظرسنجی نشان میدهد چالش جدی در زمینهی فرضیات فوق وجود دارد و به طور متوسط هنر الیاف را آمیخته با تکنیک و صنعت میدانند و به طور یقین با این فرضیه موافق نیستند و جایگاه آن در میان جامعه هنری شناخته شده نیست و همچنین با توجه به مفهوم دینامیکی هنر و تغییر مفاهیم آن بطور قطعی هنرهای سنتی و صنایعدستی را زیر مجموعهی هنر الیاف نمیدانند.
واژگان کلیدی: ایران، هنرالیاف، هنرمنسوجات، تاپیستری، مدرنیسم.
فهرست مطالب
فصل 1: کلیات پژوهش
کلیات تحقیق: 2
۱ـ۱ بیان مسئله، ضرورت و اهمیت انتخاب موضوع: 2
۱-۲پرسش های پژوهش: 4
۱-۳ فرضیههای پژوهش: 5
۱-۴ مروری برادبیات نظری و پیشینهی تحقیق: 5
۱-۵ اهداف و ارزش نظری پژوهش : 9
۱ -۶ روش تحقیق و معرفی جامعه آماری 10
۱-۷ محدودیت های پژوهش: 12
پینوشت: 12
فصل 2: مبانی ومباحث نظری وداده های اولیه پژوهش
تاریخچه الیاف: 16
۱ هنرالیاف درایران 16
۲-۱ پیش ازاسلام (ازابتداتادوره ساسانی): 16
۲-۲ دوره اسلامی: 25
۲-۲-۱ اول هجری تا دوره سلجوقی: 25
۲-۲-۲ دوره تیموریان : 33
۲-۲-۳ دوره صفویه : 34
۲-۲-۴ دوره افشاریه: 41
۲-۲-۵ دوره قاجاریه: 42
۲-۲-۶ نساجی دردوره پهلوی: 47
۲-۲-۶-۱پهلوی اول: 47
۲-۲-۶-۲ پهلوی دوم: 49
۲-۲-۷ انقلاب اسلامی: 62
۲ هنرالیاف در اروپا: 64
۱-۲ تاپیستری: 64
۳ الیاف: 74
۲-۳ هنرالیاف((Fiber art: 75
۲-۳-۱ هنرکاربردی:(applied art) 75
۲-۳-۱-۱ هنرکاربردی دستی: 75
۱ – مد(Fashion) 88
۱-۱ مفهوم شناسی مد: 88
۲-۱ تعریف مد 89
۲ طراحان ایران: 89
۲-۳-۱-۲ هنرکاربردی صنعتی: 91
۲-۳-۲ هنرتجسمی(Plastic art): 92
۲-۳-۲-۱ هنرتجسمی دستی: 92
۲-۳-۲ هنرتجسمی صنعتی: 106
فصل ۳: روش شناسی
۳-۱آمار و جایگاه آن در پژوهش: 113
۳-۲ روش شناسی پژوهش 113
۳-۳ متغیر پژوهش 113
۳-۴ روش های جمع آوری داده ها 113
۳-۵ نحوه طراحی پرسشنامه 114
۳-۶ روایی(اعتبار) پرسشنامه 114
۳-۷ پایایی( قابلیت اعتماد) پرسشنامه 114
۳-۸ منطق انتخاب نمونه های آماری دراین پژوهش 115
۳-۹ حجم نمونه و روش نمونه گیری 116
۳-۱۰ روش های تجزیه و تحلیل داده ها 116
فصل ۴ 117
بررسی فرضیه، نموداروT تک گروهی و فرضیات 117
•بررسی آماری فرضیه با نمودارTتک گروهی 118
۴-۱ مؤلفه ۱- جایگاه هنر الیاف در ایران 118
۴-۲ مؤلفه۲- هنر، تکنیک و صنعت 120
۴-۳ مؤلفه۳- نهاد هنری 122
۴-۲- آمارتوصیفی و فراوانی سؤالات پرسشنامه 124
فصل ۵ 139
بررسی یافته های آزمون 139
۵-۱ بررسی یافته های آزمون 140
۵-۲ نتیجه گیری: 155