کالج فایل

کالج فایل مرجع دانلود پایان نامه و مقالات دانشگاهی رشته های پرطرفدار

کالج فایل

کالج فایل مرجع دانلود پایان نامه و مقالات دانشگاهی رشته های پرطرفدار

پیوندهای روزانه
پایان-نامه-بررسی-سبک-شناختی-اشعار-سه-تن-از-شاعران-شرق-گیلان-(بیژن-نجدی-محمّد-حسین-مهدوی(م-مؤیّد)-
پایان نامه بررسی سبک شناختی اشعار سه تن از شاعران شرق گیلان (بیژن نجدی، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد)،
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 178


پایان نامه بررسی سبک شناختی اشعار سه تن از شاعران شرق گیلان (بیژن نجدی، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور)
نوع فایل: World و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 178 صفحه

چکیده
سبک شناسی ساختاری از جمله مکاتب جدیدی است که امروزه از آن برای شناخت علمی و دقیق و دستیابی به ویژگی های منحصر به فرد آثار ادبی و نیز مقایسه بین این آثار استفاده می شود. این رساله چهار مجموعه شعر سروده ی سه تن از شاعران شرق گیلان را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. مجموعه ی «خواهران این تابستان» اثر بیژن نجدی، مجموعه ی «نرگسِ هنوز» سروده ی محمّد حسین مهدوی(م. مؤیّد) و مجموعه های «دلم را بخشیدم به دریا» و « پیشانی بهار» از سروده های فرامرز محمّدی پور. نجدی نویسنده ای ساختارشکن و تجربه گراست که آثارش را در سبک-های رئالیست، سورئالیست و پست مدرن نوشته و سروده است. م.مؤیّد از شاعران مدرنیست دهه ی ۴۰ و ۵۰ محسوب می شود که سبک شعری او را می توان متعلّق به موج نوی شعر نوین پارسی دانست و محمّدی پور نیز از شاعرانی است که در غزلیّات و دوبیتی ها بیشتر به سبک عراقی و هندی و در شعرهای آزاد به سبک نیمایی گرایش دارد. پایان نامه ی حاضر در پی تبیین ویژگی های سبکی اشعار نجدی، م. مؤیّد و محمّدی پور است. ضرورت نگارش این رساله، تعیین جایگاه و منزلت اشعار این سه شاعر در ادبیّات معاصر و تحلیل و بررسی سبک شناسی اشعار آن هاست. روش تحقیق این پژوهش، تحلیلی است و بر اساس نظریه ی سبک شناسی ساختارگرا. بر این اساس اشعار سه شاعر فوق در سه سطح زبانی، ادبی و فکری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که نجدی شاعری عقل ستیز، عشق باور و برون گراست، م.مؤید را می توان شاعری برون گرا، میانه رو و معتدل دانست و همچنین تلفیق درونگرا و برونگرا بودن محمدی پور اشعارش را عامه پسند کرده است.
کلیدواژه: بیژن نجدی، محمّد حسین مهدوی(م. مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور، سبک شناسی ساختارگرا

فهرست مطالب
چکیده 1
فصل اوّل: مقدمه و کلیات
۱-۱ مقدّمه 3
۱-۲- بیان مسأله ی تحقیق 5
۱-۳- پرسش های تحقیق 5
۱-۴ – اهمیت و ضرورت تحقیق 5
۱-۵ – پیشینه ی تحقیق 6
۱-۶ – اهداف تحقیق 6
۱-۷ – فرضیه ها 7
۱-۸- تعاریف واژگان کلیدی 7
۱-۹- حدود و قلمرو تحقیق 7
فصل دوم: مبانی نظری و تعریف ها (سبک شناسی ساختارگرا)
۲-۱- درآمدی بر سبک و رویکردهای سبک شناسی 10
۲-۲- تعاریف سبک 10
۲-۳- بررسی نوین سبک 11
۲-۴- سبکِ هنر آفرین 12
۲-۵- سبک ادبی 12
۲-۶- سبک شناسی 13
۲-۷- تحلیل سبک شناسیک 14
۲-۸- سبک در ادبیات 14
۲-۹- معنی و اهمیت نظریه سبک 14
۲-۱۰- کار سبک شناسی 15
۲-۱۱- نگاهی به برخی نظریات گذشتگان درباره ی سبک 16
۲-۱۲- سبک سنجی زبان شناختی 16
۲-۱۳- گونه شناسی (تیپولوژی) سبکها 17
۲-۱۴- جایگاهِ سبک پژوهی 18
۲-۱۵- تعاریف سبک از دیدگاه سبک شناسان 18
۲-۱۶- نام گذاری سبک ها 19
۲-۱۷- مفاهیم سبک 19
۲-۱۷-۱- سبک دوره 19
۲-۱۷-۱-۱- سبک عراقی 19
۲-۱۷-۱-۲- سبک هندی 20
۲-۱۷-۲- سبک شخصی 20
۲-۱۷-۳- سبک ادبی 21
۲-۱۸- اهداف سبک شناسی 21
۲-۱۹- مکاتب سبک شناسی 21
۲-۱۹-۱- سبک شناسی توصیفی 21
۲-۱۹-۲- سبک شناسی تکوینی 21
۲-۱۹-۳- سبک شناسی ساخت گرا 22
۲-۲۰- جریان های مهم در سبک شناسی جدید 22
۲-۲۱- سبک و سبک شناسی در ایران 22
۲-۲۲- مفهوم سبک در آثار قدما 23
۲-۲۳- معاصران 23
۲-۲۴- ادوار شعر فارسی 23
۲-۲۵- سبک نیمایی 24
۲-۲۶- شیوه های شعر نو 24
۲-۲۷- مکتب های ادبی اروپایی 25
۲-۲۷-۱- رئالیست یا واقع گرایی 25
۲-۲۷-۲- سوررئالیسم 25
۲-۲۷-۳- پست مدرنیسم و یا فرانوگرایی 26
۲-۲۸- روش بررسی سبک شناسی متون 26
فصل سوم: معرفی بیژن نجدی، محمدحسین مهدوی(م، مؤیّد) و فرامرز محمّدی پور
۳-۱- زندگینامه ی بیژن نجدی 29
۳-۱-۱- ویژگی داستان ها و اشعار نجدی 30
۳-۱-۲- وفات نجدی 31
۳-۱-۳- آثار بیژن نجدی 31
۳-۲- زندگینامه محمدحسین مهدوی (م.موید) 32
۳-۲-۱- تحصیلات م. مؤید در ایران 33
۳-۲-۲- ویژگی شعری م. مؤید 33
۳-۲-۳- سبک شعری م.مؤید 35
۳-۲-۴- آثار مؤید 35
۳-۲-۵- ویژگی های چندمجموعه شعر مؤید 35
۳-۳- زندگینامه ی فرامرز محمّدی پور 37
۳-۳-۱- مسئولیت های محمّدی پور 37
۳-۳-۲- سبک شعری محمّدی پور 38
۳-۳-۳- ویژگی های شعری محمدی پور 38
۳-۳-۴- آثار محمدی پور 38
۳-۳-۵- دیگر آثار 39
فصل چهارم: بررسی سبک شناختی اشعار بیژن نجدی، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد) و فرامرز محمّدی پور
۴-۱ سبک شناسی اشعار بیژن نجدی 41
۴-۱-۱ روش بررسی سبک شناختی متون 41
۴-۱-۱-۱ سطح زبانی 43
۴-۱-۱-۱-۱ سطح آوایی یا سبک شناسی آواها 43
۴-۱-۱-۱-۱-۱ انواع موسیقی شعر 43
۴-۱-۱-۱-۱-۲ انتخاب کارکردهای زبانی زیبا و منحصر 44
۴-۱-۱-۱-۱-۳ واج آرایی 45
۴-۱-۱-۱-۱-۴ جناس 47
۴-۱-۱-۱-۱-۵ تکرار 49
۴-۱-۱-۱-۱-۶ طرد و عکس 51
۴-۱-۱-۱-۲ سطح لغوی (Lexical) یا سبک شناسی واژه ها 51
۴-۱-۱-۱-۲ -۱ ریشه شناسی لغات و مفردات اشعار نجدی 51
۴-۱-۱-۱-۲ -۲ واژگان عربی به کار رفته در اشعار نجدی 52
۴-۱-۱-۱-۲ -۳ رویکرد نجدی به واژگان کهن سنّت ادبی 52
۴-۱-۱-۱-۲ -۴ واژگان کهن سنّت ادبی در اشعار بیژن نجدی 53
۴-۱-۱-۱-۲ -۵ ساخت واژ( واژه های بسیط و غیربسیط) 53
۴-۱-۱-۱-۲ -۶ واژگان پربسامد اشعار بیژن نجدی 55
۴-۱-۱-۱-۳ سطح نحوی(Syntactical) یا سبک شناسی جمله 56
۴-۱-۱-۱-۳ -۱ ترکیب سازی واژگانی 57
۴-۱-۱-۱-۳ -۲ ترکیبات خلّاق و تازه 57
۴-۱-۱-۱-۳ -۳ ترکیبات اضافی 58
۴-۱-۱-۱-۳ -۴ ترکیبات وصفی 58
۴-۱-۱-۱-۳ -۵ ساختار نامتعارف جمله 58
۴-۱-۱-۱-۳ -۶ فعل 60
۴-۱-۱-۱-۳ -۷ حذف فعل 61
۴-۱-۱-۲ سطح ادبی (Literary Level) 61
۴-۱-۱-۲-۱ تضاد(مطابقه یا طباق) 62
۴-۱-۱-۲-۲ مراعات نظیر(تناسب) 62
۴-۱-۱-۲-۳ تلمیح 63
۴-۱-۱-۲-۴ تضمین 64
۴-۱-۱-۲-۵ حسّامیزی 64
۴-۱-۱-۲-۶ متناقض نما(پارادوکس) Paradox 64
۴-۱-۱-۲-۷ تشبیه 65
۴-۱-۱-۲-۷-۱ انواع تشبیهات به کار رفته در اشعار نجدی 65
۴-۱-۱-۲-۷-۲ تشبیه مرسل 65
۴-۱-۱-۲-۷-۳ تشبیه بلیغ (فشرده) 66
۴-۱-۱-۲-۸ استعاره 67
۴-۱-۱-۲-۸-۱ استعاره مصرّحه 67
۴-۱-۱-۲-۸-۲ استعاره مکنیه (کنایی) 68
۴-۱-۱-۳ سطح فکری (Philosophical Level) 69
۴-۱-۱-۳-۱ جهان بینی اشعار نجدی 69
۴-۱-۱-۳-۲ زمان و جلوه های آن در اشعار نجدی 70
۴-۱-۱-۳-۳ برون گرایی 73
۴-۱-۱-۳-۴ انزوا طلبی نجدی 73
۴-۱-۱-۳-۵ عقل ستیزی و عشق خواهی در اشعار بیژن نجدی 74
۴-۲ سبک شناسی اشعار م.مؤیّد 75
۴-۲-۱ سطح زبانی (Literally Level) 75
۴-۲-۱-۱ سطح آوایی 75
۴-۲-۱-۱-۱ انواع جناس در اشعار م.مؤیّد 75
۴-۲-۱-۱-۲ واج آرایی 78
۴-۲-۱-۱-۳ تکرار 79
۴-۲-۱-۱-۴ طرد و عکس 80
۴-۲-۱-۲ سطح لغوی 80
۴-۲-۱-۲-۱ تبارشناسی لغات و مفردات اشعار م.مؤیّد 81
۴-۲-۱-۲-۲ برخی از واژگان عربی اشعار م.مؤیّد 81
۴-۲-۱-۲-۳ کاربرد برخی لغات و اصطلاحات عربی در اشعار م.مؤیّد 81
۴-۲-۱-۲-۴ رویکرد م.مؤیّد به واژگان کهن سنّت ادبی 82
۴-۲-۱-۲-۴ -۱ واژگان کهن سنّت ادبی در اشعار م.مؤیّد 82
۴-۲-۱-۲-۵ ذهنیت و عینیت گرایی واژگان در اشعار م.مؤیّد 82
۴-۲-۱-۲-۶ ساخت واژ (واژه های بسیط و غیر بسیط) 83
۴-۲-۱-۲-۷ دایره ی واژگان و روابط مفهومی آن 84
۴-۲-۱-۲-۸ واژگان پربسامد اشعار م.مؤیّد 84
۴-۲-۱-۲-۸ -۱ نمونه هایی از واژگان پربسامد اشعار م.مؤیّد 84
۴-۲-۱-۲-۹ عمر و حباب 85
۴-۲-۱-۲-۱۰ نمونه هایی از واژگان سکر و مستی در اشعار م.مؤیّد 85
۳-۲-۱-۳ سطح نحوی 86
۴-۲-۱-۳-۱ ترکیب سازی واژگانی 86
۴-۲-۱-۳-۲ ترکیبات کهن سنّت ادبی 86
۴-۲-۱-۳-۳ ترکیبات اضافی 86
۴-۲-۱-۳-۴ ترکیبات وصفی 87
۴-۲-۱-۳-۵ ساختار غیرمتعارف جمله 87
۴-۲-۱-۳-۶ فعل 89
۴-۲-۱-۳-۷ حذف فعل 89
۴-۲-۲ سطح ادبی (Literary Level) 90
۴-۲-۲ -۱ انواع تشبیه 90
۴-۲-۲ – 1-1 تشبیه گسترده 90
۴-۲-۲– 1-2 تشبیه فشرده (بلیغ) 91
۴-۲-۲¬-1-3 تشبیهات اشعار م.مویّد به اعتبار طرفین تشبیه 92
۴-۲-۲¬-2 عناصر طبیعت در تشبیهات م.مؤیّد 94
۴-۲-۲¬-3 استعاره 94
۴-۲-۲¬-3-1 استعاره مصرّحه 94
۴-۲-۲¬-3-2 استعاره ی مکنیه 95
۴-۲-۲¬-3-3 اضافه ی استعاری 95
۴-۲-۲¬-4 کنایه 97
۴-۲-۲¬-5 صنایع معنوی 97
۴-۲-۲¬-6 متناقض نما یا پارادوکس 98
۴-۲-۲-۷ حسّامیزی 98
۴-۲-۲¬-8 مراعات نظیر(تناسب) 99
۴-۲-۲¬- 9 تضاد 99
۴-۲-۲¬-¬10 تلمیح 100
۴-۲-۲¬-¬11 اقتباس 101
۴-۲-۳ سطح فکری (Philosophical Level) 102
۴-۲-۳-۱ اشعار م.مؤیّد و نوع نگرش او به جهان 103
۴-۲-۳-۲ برون گرایی 104
۴-۲-۳-۳ تقدیر و جبرگرایی 104
۴-۲-۳-۴ عقل ستیزی و عشق خواهی در اشعار م.مؤیّد 105
۴-۳ بررسی سبک شناختی اشعار فرامرز محمدی پور 107
الف- اشعار مجموعه ی «دلم را بخشیدم به دریا» 107
۴-۳-۱ سطح زبانی (Literally Level) 113
۴-۳-۱-۱ سطح آوایی یا سبک شناسی آواها(Phonostylistics) 113
۴-۳-۱-۱-۲ انواع جناس در اشعار محمّدی پور 113
۴-۳-۱-۱-۳ واج آرایی 114
۴-۳-۱-۱-۴ تکرار واژه 114
۴-۳-۱-۲ سطح لغوی (Lexical) یا سبک شناسی واژه ها 115
۴-۳-۱-۲-۱ رویکرد محمّدی پور به واژگان عربی 115
۴-۳-۱-۲-۲ ساخت واژ( واژه های بسیط و غیربسیط) 115
۴-۳-۱-۲-۳ واژگان پربسامد اشعار محمّدی پور 116
۴-۳-۱-۲-۴ نمونه هایی از واژگان پربسامد اشعار محمّدی پور 117
۴-۳-۱-۳ سطح نحوی(Syntactical) یا سبک شناسی جمله 117
۴-۳-۱-۳-۱ ترکیب سازی واژگانی 117
۴-۳-۱-۳-۲ ساختار غیرمتعارف جمله 118
۴-۳-۱-۳-۳ انواع فعل 118
۴-۳-۱-۳-۴ حذف فعل 118
۴-۳-۲ سطح ادبی (Literary Level) 119
۴-۳-۲-۱ انواع تشبیه 120
۴-۳-۲-۱ -۱ تشبیه گسترده 120
۴-۳-۲-۱ -۲ تشبیه بلیغ (فشرده) 120
۴-۳-۲-۱ -۳ تشبیه بلیغ اضافی 120
۴-۳-۲-۲ استعاره 121
۴-۳-۲-۲-۱ استعاره¬ی مصرّحه 121
۴-۳-۲-۲-۲ اضافه ی استعاری 121
۴-۳-۲-۲-۳ استعاره مکنیه (کنایی) 122
۴-۳-۲-۲-۴ کنایه 123
۴-۳-۲-۲-۵ صنایع معنوی 124
۴-۳-۲-۲-۵-۱ پارادوکس یا متناقض نما 125
۴-۳-۲-۲-۵-۲ حسّامیزی 125
۴-۳-۲-۲-۵-۳ مراعات نظیر 125
۴-۳-۲-۲-۵-۴ تضاد یا طباق 125
۴-۳-۲-۲-۵-۵ تلمیح 125
۴-۳-۲-۲-۵-۶ اقتباس 126
ب- اشعار مجموعه¬ی «پیشانی بهار» 126
۴-۳-۱ سطح زبانی (Literally Level) 131
۴-۳-۱ -۱ سطح آوایی یا سبک شناسی آواها (Phonostylistic) 131
۴-۳-۱ -۱-۱ قافیه 131
۴-۳-۱ -۱-۲ ردیف 131
۴-۳-۱ -۱-۳ واج آرایی در اشعار محمّدی پور 132
۴-۳-۱ -۱-۴ تکرار 132
۴-۳-۱¬-2 سطح لغوی (Lexical) یا سبک شناسی واژه ها 132
۴-۳-۱¬-2 -1 تبارشناسی لغات و مفردات اشعار محمّدی پور 132
۴-۳-۱¬-2 -2 برخی اصطلاحات در اشعار محمّدی پور 133
۴-۳-۱¬-2 -3 ساخت واژ (واژه های بسیط و غیر بسیط) 133
۴-۳-۱¬-2 -4 مظاهر طبیعت در اشعار محمّدی پور 133
۴-۳-۱¬-2 -5 نمونه هایی از مظاهر طبیعت در اشعار محمّدی پور 134
۴-۳-۱¬-3 سطح نحوی(Syntactical) یا سبک شناسی جمله 134
۴-۳-۱¬-3-1 ترکیب سازی واژگانی 134
۴-۳-۱¬-3-2 ترکیبات وصفی 134
۴-۳-۱¬-3-3 ساختار غیرمتعارف جمله 135
۴-۳-۱¬-3-4 حذف فعل 136
۴-۳-۱¬-3-5 فعل 137
۴-۳-۲ سطح ادبی (Literary Level) 137
۴-۳-۲¬-1 انواع تشبیه 137
۴-۳-۲¬-1¬-1 تشبیه گسترده 137
۴-۳-۲¬-1¬-2 تشبیه بلیغ (فشرده) 138
۴-۳-۲¬-1¬-3 تشبیهات اشعار محمدی پور براساس طرفین تشبیه 139
۴-۳-۲¬-2 استعاره 139
۴-۳-۲¬-2 -1 استعاره مصرّحه(آشکار) 139
۴-۳-۲¬-2 -2 اضافه¬ی استعاری 140
۴-۳-۲¬-2 -3 استعاره ی مکنیه 140
۴-۳-۲¬-3 کنایه 141
۴-۳-۲¬-4 صنایع معنوی 142
۴-۳-۲¬-4-1 مراعات نظیر(تناسب) 142
۴-۳-۲¬-4-2 اقتباس 142
۴-۳-۲¬-4-3 نماد 143
۴-۳-۳ سطح فکری (Philosophical Level) 144
۴-۳-۳ -۱ اشعار محمّدی پور و نوع نگرش او به جهان 144
۴-۳-۳-۲ اشعار محمّدی پور و جلوه های زمان 145
۴-۳-۳-۳ درون گرایی 145
۴-۳-۳-۴ غم گرایی 146
فصل پنجم: نتیجه گیری
نتیجه گیری 150
پیوست 155
فهرست منابع 162
Abstract 164

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی