
پایان نامه بررسی سبک شناختی اشعار سه تن از شاعران شرق گیلان (بیژن نجدی، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد)،
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 178
پایان نامه بررسی سبک شناختی اشعار سه تن از شاعران شرق گیلان (بیژن نجدی، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور)
نوع فایل: World و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 178 صفحه
چکیده
سبک شناسی ساختاری از جمله مکاتب جدیدی است که امروزه از آن برای شناخت علمی و دقیق و دستیابی به ویژگی های منحصر به فرد آثار ادبی و نیز مقایسه بین این آثار استفاده می شود. این رساله چهار مجموعه شعر سروده ی سه تن از شاعران شرق گیلان را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. مجموعه ی «خواهران این تابستان» اثر بیژن نجدی، مجموعه ی «نرگسِ هنوز» سروده ی محمّد حسین مهدوی(م. مؤیّد) و مجموعه های «دلم را بخشیدم به دریا» و « پیشانی بهار» از سروده های فرامرز محمّدی پور. نجدی نویسنده ای ساختارشکن و تجربه گراست که آثارش را در سبک-های رئالیست، سورئالیست و پست مدرن نوشته و سروده است. م.مؤیّد از شاعران مدرنیست دهه ی ۴۰ و ۵۰ محسوب می شود که سبک شعری او را می توان متعلّق به موج نوی شعر نوین پارسی دانست و محمّدی پور نیز از شاعرانی است که در غزلیّات و دوبیتی ها بیشتر به سبک عراقی و هندی و در شعرهای آزاد به سبک نیمایی گرایش دارد. پایان نامه ی حاضر در پی تبیین ویژگی های سبکی اشعار نجدی، م. مؤیّد و محمّدی پور است. ضرورت نگارش این رساله، تعیین جایگاه و منزلت اشعار این سه شاعر در ادبیّات معاصر و تحلیل و بررسی سبک شناسی اشعار آن هاست. روش تحقیق این پژوهش، تحلیلی است و بر اساس نظریه ی سبک شناسی ساختارگرا. بر این اساس اشعار سه شاعر فوق در سه سطح زبانی، ادبی و فکری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که نجدی شاعری عقل ستیز، عشق باور و برون گراست، م.مؤید را می توان شاعری برون گرا، میانه رو و معتدل دانست و همچنین تلفیق درونگرا و برونگرا بودن محمدی پور اشعارش را عامه پسند کرده است.
کلیدواژه: بیژن نجدی، محمّد حسین مهدوی(م. مؤیّد)، فرامرز محمّدی پور، سبک شناسی ساختارگرا
فهرست مطالب
چکیده 1
فصل اوّل: مقدمه و کلیات
۱-۱ مقدّمه 3
۱-۲- بیان مسأله ی تحقیق 5
۱-۳- پرسش های تحقیق 5
۱-۴ – اهمیت و ضرورت تحقیق 5
۱-۵ – پیشینه ی تحقیق 6
۱-۶ – اهداف تحقیق 6
۱-۷ – فرضیه ها 7
۱-۸- تعاریف واژگان کلیدی 7
۱-۹- حدود و قلمرو تحقیق 7
فصل دوم: مبانی نظری و تعریف ها (سبک شناسی ساختارگرا)
۲-۱- درآمدی بر سبک و رویکردهای سبک شناسی 10
۲-۲- تعاریف سبک 10
۲-۳- بررسی نوین سبک 11
۲-۴- سبکِ هنر آفرین 12
۲-۵- سبک ادبی 12
۲-۶- سبک شناسی 13
۲-۷- تحلیل سبک شناسیک 14
۲-۸- سبک در ادبیات 14
۲-۹- معنی و اهمیت نظریه سبک 14
۲-۱۰- کار سبک شناسی 15
۲-۱۱- نگاهی به برخی نظریات گذشتگان درباره ی سبک 16
۲-۱۲- سبک سنجی زبان شناختی 16
۲-۱۳- گونه شناسی (تیپولوژی) سبکها 17
۲-۱۴- جایگاهِ سبک پژوهی 18
۲-۱۵- تعاریف سبک از دیدگاه سبک شناسان 18
۲-۱۶- نام گذاری سبک ها 19
۲-۱۷- مفاهیم سبک 19
۲-۱۷-۱- سبک دوره 19
۲-۱۷-۱-۱- سبک عراقی 19
۲-۱۷-۱-۲- سبک هندی 20
۲-۱۷-۲- سبک شخصی 20
۲-۱۷-۳- سبک ادبی 21
۲-۱۸- اهداف سبک شناسی 21
۲-۱۹- مکاتب سبک شناسی 21
۲-۱۹-۱- سبک شناسی توصیفی 21
۲-۱۹-۲- سبک شناسی تکوینی 21
۲-۱۹-۳- سبک شناسی ساخت گرا 22
۲-۲۰- جریان های مهم در سبک شناسی جدید 22
۲-۲۱- سبک و سبک شناسی در ایران 22
۲-۲۲- مفهوم سبک در آثار قدما 23
۲-۲۳- معاصران 23
۲-۲۴- ادوار شعر فارسی 23
۲-۲۵- سبک نیمایی 24
۲-۲۶- شیوه های شعر نو 24
۲-۲۷- مکتب های ادبی اروپایی 25
۲-۲۷-۱- رئالیست یا واقع گرایی 25
۲-۲۷-۲- سوررئالیسم 25
۲-۲۷-۳- پست مدرنیسم و یا فرانوگرایی 26
۲-۲۸- روش بررسی سبک شناسی متون 26
فصل سوم: معرفی بیژن نجدی، محمدحسین مهدوی(م، مؤیّد) و فرامرز محمّدی پور
۳-۱- زندگینامه ی بیژن نجدی 29
۳-۱-۱- ویژگی داستان ها و اشعار نجدی 30
۳-۱-۲- وفات نجدی 31
۳-۱-۳- آثار بیژن نجدی 31
۳-۲- زندگینامه محمدحسین مهدوی (م.موید) 32
۳-۲-۱- تحصیلات م. مؤید در ایران 33
۳-۲-۲- ویژگی شعری م. مؤید 33
۳-۲-۳- سبک شعری م.مؤید 35
۳-۲-۴- آثار مؤید 35
۳-۲-۵- ویژگی های چندمجموعه شعر مؤید 35
۳-۳- زندگینامه ی فرامرز محمّدی پور 37
۳-۳-۱- مسئولیت های محمّدی پور 37
۳-۳-۲- سبک شعری محمّدی پور 38
۳-۳-۳- ویژگی های شعری محمدی پور 38
۳-۳-۴- آثار محمدی پور 38
۳-۳-۵- دیگر آثار 39
فصل چهارم: بررسی سبک شناختی اشعار بیژن نجدی، محمّد حسین مهدوی(م.مؤیّد) و فرامرز محمّدی پور
۴-۱ سبک شناسی اشعار بیژن نجدی 41
۴-۱-۱ روش بررسی سبک شناختی متون 41
۴-۱-۱-۱ سطح زبانی 43
۴-۱-۱-۱-۱ سطح آوایی یا سبک شناسی آواها 43
۴-۱-۱-۱-۱-۱ انواع موسیقی شعر 43
۴-۱-۱-۱-۱-۲ انتخاب کارکردهای زبانی زیبا و منحصر 44
۴-۱-۱-۱-۱-۳ واج آرایی 45
۴-۱-۱-۱-۱-۴ جناس 47
۴-۱-۱-۱-۱-۵ تکرار 49
۴-۱-۱-۱-۱-۶ طرد و عکس 51
۴-۱-۱-۱-۲ سطح لغوی (Lexical) یا سبک شناسی واژه ها 51
۴-۱-۱-۱-۲ -۱ ریشه شناسی لغات و مفردات اشعار نجدی 51
۴-۱-۱-۱-۲ -۲ واژگان عربی به کار رفته در اشعار نجدی 52
۴-۱-۱-۱-۲ -۳ رویکرد نجدی به واژگان کهن سنّت ادبی 52
۴-۱-۱-۱-۲ -۴ واژگان کهن سنّت ادبی در اشعار بیژن نجدی 53
۴-۱-۱-۱-۲ -۵ ساخت واژ( واژه های بسیط و غیربسیط) 53
۴-۱-۱-۱-۲ -۶ واژگان پربسامد اشعار بیژن نجدی 55
۴-۱-۱-۱-۳ سطح نحوی(Syntactical) یا سبک شناسی جمله 56
۴-۱-۱-۱-۳ -۱ ترکیب سازی واژگانی 57
۴-۱-۱-۱-۳ -۲ ترکیبات خلّاق و تازه 57
۴-۱-۱-۱-۳ -۳ ترکیبات اضافی 58
۴-۱-۱-۱-۳ -۴ ترکیبات وصفی 58
۴-۱-۱-۱-۳ -۵ ساختار نامتعارف جمله 58
۴-۱-۱-۱-۳ -۶ فعل 60
۴-۱-۱-۱-۳ -۷ حذف فعل 61
۴-۱-۱-۲ سطح ادبی (Literary Level) 61
۴-۱-۱-۲-۱ تضاد(مطابقه یا طباق) 62
۴-۱-۱-۲-۲ مراعات نظیر(تناسب) 62
۴-۱-۱-۲-۳ تلمیح 63
۴-۱-۱-۲-۴ تضمین 64
۴-۱-۱-۲-۵ حسّامیزی 64
۴-۱-۱-۲-۶ متناقض نما(پارادوکس) Paradox 64
۴-۱-۱-۲-۷ تشبیه 65
۴-۱-۱-۲-۷-۱ انواع تشبیهات به کار رفته در اشعار نجدی 65
۴-۱-۱-۲-۷-۲ تشبیه مرسل 65
۴-۱-۱-۲-۷-۳ تشبیه بلیغ (فشرده) 66
۴-۱-۱-۲-۸ استعاره 67
۴-۱-۱-۲-۸-۱ استعاره مصرّحه 67
۴-۱-۱-۲-۸-۲ استعاره مکنیه (کنایی) 68
۴-۱-۱-۳ سطح فکری (Philosophical Level) 69
۴-۱-۱-۳-۱ جهان بینی اشعار نجدی 69
۴-۱-۱-۳-۲ زمان و جلوه های آن در اشعار نجدی 70
۴-۱-۱-۳-۳ برون گرایی 73
۴-۱-۱-۳-۴ انزوا طلبی نجدی 73
۴-۱-۱-۳-۵ عقل ستیزی و عشق خواهی در اشعار بیژن نجدی 74
۴-۲ سبک شناسی اشعار م.مؤیّد 75
۴-۲-۱ سطح زبانی (Literally Level) 75
۴-۲-۱-۱ سطح آوایی 75
۴-۲-۱-۱-۱ انواع جناس در اشعار م.مؤیّد 75
۴-۲-۱-۱-۲ واج آرایی 78
۴-۲-۱-۱-۳ تکرار 79
۴-۲-۱-۱-۴ طرد و عکس 80
۴-۲-۱-۲ سطح لغوی 80
۴-۲-۱-۲-۱ تبارشناسی لغات و مفردات اشعار م.مؤیّد 81
۴-۲-۱-۲-۲ برخی از واژگان عربی اشعار م.مؤیّد 81
۴-۲-۱-۲-۳ کاربرد برخی لغات و اصطلاحات عربی در اشعار م.مؤیّد 81
۴-۲-۱-۲-۴ رویکرد م.مؤیّد به واژگان کهن سنّت ادبی 82
۴-۲-۱-۲-۴ -۱ واژگان کهن سنّت ادبی در اشعار م.مؤیّد 82
۴-۲-۱-۲-۵ ذهنیت و عینیت گرایی واژگان در اشعار م.مؤیّد 82
۴-۲-۱-۲-۶ ساخت واژ (واژه های بسیط و غیر بسیط) 83
۴-۲-۱-۲-۷ دایره ی واژگان و روابط مفهومی آن 84
۴-۲-۱-۲-۸ واژگان پربسامد اشعار م.مؤیّد 84
۴-۲-۱-۲-۸ -۱ نمونه هایی از واژگان پربسامد اشعار م.مؤیّد 84
۴-۲-۱-۲-۹ عمر و حباب 85
۴-۲-۱-۲-۱۰ نمونه هایی از واژگان سکر و مستی در اشعار م.مؤیّد 85
۳-۲-۱-۳ سطح نحوی 86
۴-۲-۱-۳-۱ ترکیب سازی واژگانی 86
۴-۲-۱-۳-۲ ترکیبات کهن سنّت ادبی 86
۴-۲-۱-۳-۳ ترکیبات اضافی 86
۴-۲-۱-۳-۴ ترکیبات وصفی 87
۴-۲-۱-۳-۵ ساختار غیرمتعارف جمله 87
۴-۲-۱-۳-۶ فعل 89
۴-۲-۱-۳-۷ حذف فعل 89
۴-۲-۲ سطح ادبی (Literary Level) 90
۴-۲-۲ -۱ انواع تشبیه 90
۴-۲-۲ – 1-1 تشبیه گسترده 90
۴-۲-۲– 1-2 تشبیه فشرده (بلیغ) 91
۴-۲-۲¬-1-3 تشبیهات اشعار م.مویّد به اعتبار طرفین تشبیه 92
۴-۲-۲¬-2 عناصر طبیعت در تشبیهات م.مؤیّد 94
۴-۲-۲¬-3 استعاره 94
۴-۲-۲¬-3-1 استعاره مصرّحه 94
۴-۲-۲¬-3-2 استعاره ی مکنیه 95
۴-۲-۲¬-3-3 اضافه ی استعاری 95
۴-۲-۲¬-4 کنایه 97
۴-۲-۲¬-5 صنایع معنوی 97
۴-۲-۲¬-6 متناقض نما یا پارادوکس 98
۴-۲-۲-۷ حسّامیزی 98
۴-۲-۲¬-8 مراعات نظیر(تناسب) 99
۴-۲-۲¬- 9 تضاد 99
۴-۲-۲¬-¬10 تلمیح 100
۴-۲-۲¬-¬11 اقتباس 101
۴-۲-۳ سطح فکری (Philosophical Level) 102
۴-۲-۳-۱ اشعار م.مؤیّد و نوع نگرش او به جهان 103
۴-۲-۳-۲ برون گرایی 104
۴-۲-۳-۳ تقدیر و جبرگرایی 104
۴-۲-۳-۴ عقل ستیزی و عشق خواهی در اشعار م.مؤیّد 105
۴-۳ بررسی سبک شناختی اشعار فرامرز محمدی پور 107
الف- اشعار مجموعه ی «دلم را بخشیدم به دریا» 107
۴-۳-۱ سطح زبانی (Literally Level) 113
۴-۳-۱-۱ سطح آوایی یا سبک شناسی آواها(Phonostylistics) 113
۴-۳-۱-۱-۲ انواع جناس در اشعار محمّدی پور 113
۴-۳-۱-۱-۳ واج آرایی 114
۴-۳-۱-۱-۴ تکرار واژه 114
۴-۳-۱-۲ سطح لغوی (Lexical) یا سبک شناسی واژه ها 115
۴-۳-۱-۲-۱ رویکرد محمّدی پور به واژگان عربی 115
۴-۳-۱-۲-۲ ساخت واژ( واژه های بسیط و غیربسیط) 115
۴-۳-۱-۲-۳ واژگان پربسامد اشعار محمّدی پور 116
۴-۳-۱-۲-۴ نمونه هایی از واژگان پربسامد اشعار محمّدی پور 117
۴-۳-۱-۳ سطح نحوی(Syntactical) یا سبک شناسی جمله 117
۴-۳-۱-۳-۱ ترکیب سازی واژگانی 117
۴-۳-۱-۳-۲ ساختار غیرمتعارف جمله 118
۴-۳-۱-۳-۳ انواع فعل 118
۴-۳-۱-۳-۴ حذف فعل 118
۴-۳-۲ سطح ادبی (Literary Level) 119
۴-۳-۲-۱ انواع تشبیه 120
۴-۳-۲-۱ -۱ تشبیه گسترده 120
۴-۳-۲-۱ -۲ تشبیه بلیغ (فشرده) 120
۴-۳-۲-۱ -۳ تشبیه بلیغ اضافی 120
۴-۳-۲-۲ استعاره 121
۴-۳-۲-۲-۱ استعاره¬ی مصرّحه 121
۴-۳-۲-۲-۲ اضافه ی استعاری 121
۴-۳-۲-۲-۳ استعاره مکنیه (کنایی) 122
۴-۳-۲-۲-۴ کنایه 123
۴-۳-۲-۲-۵ صنایع معنوی 124
۴-۳-۲-۲-۵-۱ پارادوکس یا متناقض نما 125
۴-۳-۲-۲-۵-۲ حسّامیزی 125
۴-۳-۲-۲-۵-۳ مراعات نظیر 125
۴-۳-۲-۲-۵-۴ تضاد یا طباق 125
۴-۳-۲-۲-۵-۵ تلمیح 125
۴-۳-۲-۲-۵-۶ اقتباس 126
ب- اشعار مجموعه¬ی «پیشانی بهار» 126
۴-۳-۱ سطح زبانی (Literally Level) 131
۴-۳-۱ -۱ سطح آوایی یا سبک شناسی آواها (Phonostylistic) 131
۴-۳-۱ -۱-۱ قافیه 131
۴-۳-۱ -۱-۲ ردیف 131
۴-۳-۱ -۱-۳ واج آرایی در اشعار محمّدی پور 132
۴-۳-۱ -۱-۴ تکرار 132
۴-۳-۱¬-2 سطح لغوی (Lexical) یا سبک شناسی واژه ها 132
۴-۳-۱¬-2 -1 تبارشناسی لغات و مفردات اشعار محمّدی پور 132
۴-۳-۱¬-2 -2 برخی اصطلاحات در اشعار محمّدی پور 133
۴-۳-۱¬-2 -3 ساخت واژ (واژه های بسیط و غیر بسیط) 133
۴-۳-۱¬-2 -4 مظاهر طبیعت در اشعار محمّدی پور 133
۴-۳-۱¬-2 -5 نمونه هایی از مظاهر طبیعت در اشعار محمّدی پور 134
۴-۳-۱¬-3 سطح نحوی(Syntactical) یا سبک شناسی جمله 134
۴-۳-۱¬-3-1 ترکیب سازی واژگانی 134
۴-۳-۱¬-3-2 ترکیبات وصفی 134
۴-۳-۱¬-3-3 ساختار غیرمتعارف جمله 135
۴-۳-۱¬-3-4 حذف فعل 136
۴-۳-۱¬-3-5 فعل 137
۴-۳-۲ سطح ادبی (Literary Level) 137
۴-۳-۲¬-1 انواع تشبیه 137
۴-۳-۲¬-1¬-1 تشبیه گسترده 137
۴-۳-۲¬-1¬-2 تشبیه بلیغ (فشرده) 138
۴-۳-۲¬-1¬-3 تشبیهات اشعار محمدی پور براساس طرفین تشبیه 139
۴-۳-۲¬-2 استعاره 139
۴-۳-۲¬-2 -1 استعاره مصرّحه(آشکار) 139
۴-۳-۲¬-2 -2 اضافه¬ی استعاری 140
۴-۳-۲¬-2 -3 استعاره ی مکنیه 140
۴-۳-۲¬-3 کنایه 141
۴-۳-۲¬-4 صنایع معنوی 142
۴-۳-۲¬-4-1 مراعات نظیر(تناسب) 142
۴-۳-۲¬-4-2 اقتباس 142
۴-۳-۲¬-4-3 نماد 143
۴-۳-۳ سطح فکری (Philosophical Level) 144
۴-۳-۳ -۱ اشعار محمّدی پور و نوع نگرش او به جهان 144
۴-۳-۳-۲ اشعار محمّدی پور و جلوه های زمان 145
۴-۳-۳-۳ درون گرایی 145
۴-۳-۳-۴ غم گرایی 146
فصل پنجم: نتیجه گیری
نتیجه گیری 150
پیوست 155
فهرست منابع 162
Abstract 164