
پایان نامه عناصر تراژدی شاهنامه در داستانهای جمشید و سیاوش
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 156
پایان نامه عناصر تراژدی شاهنامه در داستانهای جمشید و سیاوش
نوع فایل: World و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 156 صفحه
چکیده
از ابتدای زندگی انسان، بحث مرثیه، سوگ و سوگ چامه مطرح بوده است و در گوشه و کنار این جهان پهناور همه انسانها با گام نهادن در مرز هستی و نیستی به اندیشه تراژدی دست یافتهاند و همواره بهنحوی با فلسفه و اندیشه تراژدی سروکار داشتهاند. اقوام و ملتهای باستانی جهان، آثار حماسی خود را عموماً در سالهای نخستین دوران حیات قومی خود سرودهاند و پس از آنکه مراحلی از ترقی و پیشرفت فرهنگی را طی کرده و به پایهای از کمال ذوقی و معنوی رسیدهاند، به ایجاد و ابداع آثار درامی و تراژدی نائل شدهاند. درصورتیکه شاهنامه فردوسی، در تاریخ چندین هزار سالهی ما ایرانیان، در زمانی بهوجود آمده که ملت ایران دورههای درخشانی از تمدن و فرهنگ و معرفت را پشت سر گذاشته است و این امر در کمال و تمامیت این شاهکار بزرگ حماسی، چه از لحاظ ادبی و چه از لحاظ داستانپردازی، تأثیر و دخالت داشته است. داستانهای این حماسهی گرانسنگ قابل قیاس با حماسه دیگر ملتها نیست؛ چراکه برخی از آنها دارای ویژگیهایی است که در داستانهای حماسی دیگر ملتها دیده نمیشود و آن عنصر درام و تراژدی است. عنصر درام و تراژدی که وجه ممیزه حماسه ملی ایران از دیگر حماسههای جهان است، در دو داستان جمشید و سیاوش بهخوبی بیان گردیده است. این پژوهش تلاش شده است زمینههای تراژدی در این دو داستان تحلیل و بررسی گردد.
کلید واژگان: شاهنامه، تراژدی، جمشید، سیاوش.
فهرست مطالب
چکیده 1
مقدمه 2
فصل اول: کلیات و مفاهیم
۱ـ۱ـ پیشینه پژوهش 3
۱ـ۲ـ ادب دراماتیک یا نمایشی 5
۱ـ۳ـ جشنوارهها (فستیوالها) 7
۱ـ۴ـ دیونوسوس، شخصیت شگفت 8
۱ـ۵ـ معنای حقیقی و مجازی تراژدی 10
۱ـ۶ـ ادب دراماتیک در ایران 15
۱ـ۷ـ تراژدی چیست؟ 19
۱ـ۷ـ۱ـ انواع تراژدی 24
۱ـ۷ـ۲ـ تراژدی رمانتیک 25
۱ـ۷ـ۳ـ تراژدیهای مدرن یا نوگرا 26
۱ـ۷ـ۴ـ سیر تاریخی تراژدی 27
۱ـ۸ـ موضوع 31
۱ـ۹ـ افسانه مضمون (طرح) 31
۱ـ۱۰ـ سیرت 34
۱ـ۱۱ـ شخصیت 36
۱ـ۱۱ـ۱ـ اشخاص بازی پیچیده و اشخاص بازی ساده 37
۱ـ۱۱ـ۲ـ ترسیم سیمای اشخاص بازی 38
۱ـ۱۱ـ۳ـ شخص بازی محوری و شخص بازی مخالف 39
۱ـ۱۱ـ۴ـ اشخاص بازی اصلی (درجه یک)، درجه دو 40
۱ـ۱۱ـ۵ـ شخصیت پویا و ایستا 40
۱ـ۱۱ـ۶ـ توصیف اشخاص از سه بعد جسمی، اجتماعی و روانی 41
۱ـ۱۲ـ اندیشه و گفتار 42
۱ـ۱۳ـ موارد کاربرد گفتوگو 44
۱ـ۱۴ـ منظر نمایش و آواز 46
۱ـ۱۵ـ نقیصه تراژیک، خدشه تراژیک 46
۱ـ۱۶ـ تضاد و تعارض تراژیک 47
۱ـ۱۷ـ تقدیر 47
۱ـ۱۸ـ رابطه علت و معلولی 48
۱ـ۱۹ـ وحدتهای سهگانه 48
۱ـ۲۰ـ ساختمان تراژدی 50
۱ـ۲۱ـ کاتارسیس (تزکیه نفس) 52
فصل دوم: داستان جمشید
۲ـ۱ـ جمشید در اوستا 56
۲ـ۲ـ جمشید در متون پهلوی 60
۲ـ۳ـ خلاصه داستان جمشید در شاهنامه 62
۲ـ۴ـ عناصر تراژدی در داستان جمشید 65
۲ـ۴ـ۱ـ موضوع 65
۲ـ۴ـ۲ـ طرح 65
۲ـ۴ـ۳ـ سیرت 67
۲ـ۴ـ۴ـ شخصیت 68
۲ـ۴ـ۴ـ۱ـ اشخاص بازی پیچیده، بازی ساده 68
۲ـ۴ـ۴ـ۲ـ ترسیم سیمای اشخاص 69
۲ـ۴ـ۴ـ۳ـ اشخاص بازی اصلی (درجه یک) و درجه دو 70
۲ـ۴ـ۴ـ۴ـ شخصیت پویا و ایستا 70
۲ـ۵ـ اندیشه و گفتار 70
۲ـ۶ـ تک گفتارها 70
۲ـ۷ـ فرمان 71
۲ـ۸ـ پاسخ خوالیگر 72
۲ـ۹ـ نقیصه تراژیک 73
۲ـ۱۰ـ تضاد و تعارض تراژیک 73
۲ـ۱۱ـ تقدیر 74
۲ـ۱۲ـ رابطه علت و معلولی 75
۲ـ۱۳ـ وحدت سهگانه 75
۲ـ۱۳ـ۱ـ وحدت زمان و وحدت مکان 77
۲ـ۱۴ـ ساختمان تراژدی 78
۲ـ۱۵ـ کابارسیس (تزکیه نفس) 79
فصل سوم: داستان سیاوش
۳ـ۱ـ خلاصه داستان 80
۳ـ۲ـ موضوع 87
۳ـ۳ـ طرح 87
۳ـ۴ـ سیرت 89
۳ـ۵ـ کیکاووس 91
۳ـ۶ـ افراسیاب 93
۳ـ۷ـ شخصیت 99
۳ـ۷ـ۱ـ اشخاص بازی پیچیده و اشخاص بازی ساده 99
۳ـ۷ـ۲ـ ترسیم سیمای اشخاص بازی 100
۳ـ۷ـ۳ـ اشخاص بازی اصلی (درجه یک) و درجه دو 103
۳ـ۷ـ۴ـ شخصیت پویا و ایستا 103
۳ـ۸ـ توصیف اشخاص از سه بعد جسمانی، اجتماعی و روانی 104
۳ـ۸ـ۱ـ سیاوش 104
۳ـ۸ـ۲ـ سودابه 105
۳ـ۸ـ۳ـ کاووس 106
۳ـ۸ـ۴ـ پیران ویسه 106
۳ـ۸ـ۵ـ گرسیوز 107
۳ـ۸ـ۶ـ افراسیاب 108
۳ـ۸ـ۷ـ پیلسم 109
۳ـ۸ـ۸ـ فرنگیس 110
۳ـ۸ـ۹ـ جریره 110
۳ـ۹ـ تک گفتارها 116
۳ـ۱۰ـ نقیصه تراژیک (خدشه تراژیک) 121
۳ـ۱۱ـ تضاد و تعارض تراژیک 121
۳ـ۱۲ـ تقدیر 123
۳ـ۱۳ـ رابطه علت و معلولی 126
۳ـ۱۴ـ وحدتهای سهگانه 126
۳ـ۱۵ـ ساختمان تراژدی 127
۳ـ۱۶ـ کاتارسیس 130
فصل چهارم: نتیجهگیری
۴ـ۱ـ نتیجهگیری 134
فهرست منابع 137