
رابطه بین انواع قدرت مدیران با شیوه های برخورد با تعارض در ادارات ورزش و جوانان استان فارس
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 156
رابطه بین انواع قدرت مدیران با شیوه های برخورد با تعارض در ادارات ورزش و جوانان استان فارس
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 156 صفحه
چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین منابع قدرت مدیران و شیوه های برخورد با تعارض در ادارات ورزش و جوانان استان فارس میباشد. این پژوهش در حیطه پژوهشهای توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان فارس است که شامل ۱۸۶ نفر می باشد. برای نمونه گیری از روش خوشه ای استفاده شد که حجم نمونه نیز بر اساس جدول کرجسی و مورگان ۱۲۳ نفر شد، که در نهایت ۱۱۸ پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه منابع قدرت شرایخیم و هینکین (۱۹۸۹) و پرسشنامه مدیریت تعارض رابینز (۱۹۹۵) میباشد. روایی پرسشنامه ها به تایید ۱۲ نفر از اساتید مدیریت ورزشی رسید و پایایی آن در یک مطالعه مقدماتی از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامه منابع قدرت مدیران ۷۳/۰ و برای پرسشنامه مدیریت تعارض ۸۰/۰ به دست آمد. روشهای آماری استفاده شده در این تحقیق شامل: آمار توصیفی( فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد و. . . ) و آمار استنباطی ( آزمون کلموگروف- اسمیرنوف برای تعیین نرمال بودن توزیع داده ها، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام) می باشد.
نتایج تحقیق نشان داد که استراتژی کنترل مدیریت تعارض با منابع قدرت قانونی، اجبار و پاداش دارای رابطه مثبت و معناداری است، استراتژی راه حل گرایی با منابع قدرت قانونی، پاداش، تخصص و مرجعیت رابطه مثبت و معناداری دارد و استراتژی عدم مقابله با منابع قدرت قانونی و پاداش رابطه مثبت و معنادار دارد.
واژههای کلیدی: منابع قدرت، تعارض، شیوه های برخورد با تعارض، ادارات ورزش و جوانان، استان فارس
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱- مقدمه 2
۱-۲- بیان مساله 5
۱-۳- اهمیت و ضرورت تحقیق: 9
۱-۴-اهداف تحقیق 10
۱-۴-۱- هدف کلی 10
۱-۴-۲- اهداف اختصاصی 11
۱-۵- فرضیه های تحقیق 11
۱-۵-۱- فرضیه اصلی 11
۱-۵-۲- فرضیه های فرعی 12
۱-۶- محدودیت های تحقیق 13
۱-۶-۱- محدودیت هایی که برای محقق قابل کنترل بوده است. 13
۱-۶-۲- محدودیت هایی که برای محقق غیر قابل کنترل بوده است. 13
۱-۷- قلمرو تحقیق 13
۱-۸- تعریف واژه های تحقیق 14
۱-۸-۱- تعاریف مفهومی واژه ها 14
۱-۸-۲- تعاریف عملیاتی واژه ها 16
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
۲-۱- مقدمه 19
۲-۲- تعارض 19
۲-۲-۱- تعارض و ماهیت آن 19
۲-۲-۲- مراحل تعارض در سازمان ها 20
۲-۲-۳- علت به وجود آمدن تعارض 21
۲-۲-۴- انواع تعارض سازمانی 25
۲-۲-۵- دیدگاه های متفاوت پیرامون تعارض سازمانی 30
۲-۲-۵-۱-دیدگاه سنتی (یگانگی) 30
۲-۲-۵-۲- دیدگاه کثرت گرا 31
۲-۲-۵-۳-دیدگاه تعامل گرا 32
۲-۲-۶- پیامدهای تعارض برعملکرد سازمان 32
۲-۲-۷-تعارض و اثر بخشی سازمانی 35
۲-۲-۸-راهبردهای پیشگیری از تعارض 36
۲-۲-۹- راهکارهای رفع تعارض 37
۲-۲-۱۰- استراتژی های مدیریت تعارض 39
۲-۲-۱۰-۱- استراتژی اجتناب، ( فقدان همکاری، قاطعیت) 40
۲-۲-۱۰-۲- استراتژی مصالحه (فقدان قاطعیت، همکاری) 41
۲-۲-۱۰-۳- استراتژی تحکم(فقدان همکاری، قاطعیت) 41
۲-۲-۱۰-۴- استراتژی مدارا (همکاری متوسط، قاطعیت متوسط) 42
۲-۲-۱۰-۵- استراتژی مواجهه 43
۲-۲-۱۱- تحریک تعارض 44
۲-۲-۱۲- تعارض و تغییر 45
۲-۳- قدرت 46
۲-۳-۱- اهمیت قدرت 46
۲-۳-۲- تعاریف قدرت 48
۲-۳-۳- قدرت در سطوح مختلف سازمان 49
۲-۳-۳-۱- قدرت در سطح عمودی 50
۲-۳-۳-۱-۱- منابع قدرت مدیران ردهی عالی سازمان 50
۲-۳-۳-۱-۲- منابع قدرت مدیران رده میانی سازمان 53
۲-۳-۳-۱-۳- منابع قدرت مدیران ردهی پایین سازمان 53
۲-۳-۳-۲- قدرت در سطح افقی 55
۲-۳-۴- روابط قدرت 56
۲-۳-۴-۱- رابطه صف و ستاد 57
۲-۳-۴-۲- تشکیل دستهها و ائتلاف 58
۲-۳-۵- منابع قدرت بر اساس پژوهشهای فرنچ و راون 59
۲-۳-۶- انواع رویکردها به قدرت 61
۲-۳-۶-۱- راسل و قدرت 61
۲-۳-۶-۲- هیکس، گولت و قدرت 63
۲-۳-۶-۳- گالبرایت و قدرت 64
۲-۳-۶-۴- اتزیونی و قدرت 66
۲-۴- پیشینه تحقیق 67
۲-۴-۱- پیشینه داخلی 67
۲-۴-۲- پیشینه خارجی 71
۲-۵- نتیجه گیری کلی 74
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
۳-۱- مقدمه 78
۳-۲- روش تحقیق 78
۳-۳- جامعه آماری 78
۳-۴- نمونه آماری 79
۳-۵- متغیرهای تحقیق 79
۳-۶- روش جمع آوری اطلاعات 79
۳-۷- ابزارهای اندازه گیری تحقیق 80
۳-۷-۱- اطلاعات فردی 80
۳-۷-۲- پرسشنامه پرسشنامه انواع قدرت مدیران شرایخیم وهینکین 80
۳-۷-۳- پرسشنامه مدیریت تعارض رابینز 81
۳-۸- روایی و پایایی ابزار اندازه گیری 81
۳-۸-۱- روایی 81
۳-۸-۲- پایایی 82
۳-۹-روش¬های آماری 82
فصل سوم: تجزیه و تحلیل آماری
۴-۱- مقدمه 84
۴-۲- توصیف ویژگی¬های جمعیت شناختی نمونه مورد مطالعه 84
۴-۲-۱- جنسیت 84
۴-۲-۲- سن 85
۴-۲-۳- سابقه خدمت 87
۴-۲-۴- وضعیت تحصیلی 88
۴-۳- توصیف آماری متغیرهای پژوهش 89
۴-۳-۱- انواع قدرت مدیران 89
۴-۳-۲- استراتژی¬های مدیریت تعارض 90
۴-۴- آزمون فرضیه¬های پژوهش 91
۴-۴-۱- فرضیه اول 91
۴-۴-۲- فرضیه دوم 92
۴-۴-۳- فرضیه سوم 93
۴-۴-۴- فرضیه چهارم 94
۴-۴-۵- فرضیه پنجم 94
۴-۴-۶- فرضیه ششم 95
۴-۴-۷- فرضیه هفتم 96
۴-۴-۸- فرضیه هشتم 96
۴-۴-۹- فرضیه نهم 97
۴-۴-۱۰- فرضیه دهم 98
۴-۴-۱۱- فرضیه یازدهم 99
۴-۴-۱۲- فرضیه دوازدهم 100
۴-۴-۱۳- فرضیه سیزدهم 100
۴-۴-۱۴- فرضیه چهاردهم 101
۴-۴-۱۵- فرضیه پانزدهم 102
۴-۵- تحلیل رگرسیون 103
۴-۵-۱- تحلیل رگرسیون گام به گام برای بررسی تاثیر معنادارمتغیرهای انواع قدرت بر استراتژی کنترل 103
۴-۵-۲- تحلیل رگرسیون گام به گام برای بررسی تاثیر معنادارمتغیرهای انواع قدرت بر استراتژی همکاری 105
۴-۵-۳-تحلیل رگرسیون گام به گام برای بررسی تاثیر معنادارمتغیرهای انواع قدرت بر استراتژی عدم مقابله 106
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
۵-۱- مقدمه 109
۵-۲- خلاصه تحقیق 109
۵-۳- بحث و نتیجه گیری 111
۵-۳-۱٫ رابطه بین استراتژی کنترل مدیریت تعارض با منابع قدرت مدیران درادارات ورزش و جوانان استان فارس 112
۵-۳-۲٫ رابطه بین استراتژی همکاری مدیریت تعارض با منابع قدرت مدیران در ادارات ورزش و جوانان استان فارس 113
۵-۳-۳٫ رابطه بین استراتژی اجتناب مدیریت تعارض با منابع قدرت مدیران درادارات ورزش و جوانان استان فارس 114
۵-۴- پیشنهادات 115
۵-۴-۱- پیشنهادات برخاسته از تحقیق 115
۵-۴-۲- پیشنهادات پژوهشی برای سایر محققان 115
فهرست منابع 117
پیوست ها 128