
رابطه بین رشد مهارت های حرکتی بنیادی و شایستگی حرکتی درک شده دختران چاق و غیر چاق ۱۰سال
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 128
رابطه بین رشد مهارت های حرکتی بنیادی و شایستگی حرکتی درک شده دختران چاق و غیر چاق ۱۰سال
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 128 صفحه
چکیده:
احساس فرد از شایستگی خود در انجام کارها (شایستگی ادراک شده)از عوامل مهم در رشد خودپنداره است. شایستگی جسمانی و حرکتی ادراک شده نقش بسزایی در اندیشه مشارکت در فعالیت های جسمانی دارد. از طرفی موفقیت در انجام مهارت های حرکتی بنیادی (شایستگی حرکتی واقعی) می تواند شایستگی حرکتی ادراک شده و انگیزه جهت فعالیت جسمانی را افزایش دهد. کودکان چاق غالبا به دلایل متعددی از جمله ظاهر جسمانی نامناسب در معرض ضعف خودپنداره و عدم انگیزش برای کم تحرکی و بیشتر به خطر افتادن سلامتی هستند. بنابراین هدف این مطالعه تعیین رابطه بین رشد مهارت های حرکتی بنیادی و شایستگی حرکتی درک شده در دختران چاق و غیر چاق ۱۰ سال و مقایسه این دو متغیر در این دو گروه بود. روش این تحقیق از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر ۱۰سال شهر سیرجان بود که تعداد ۶۰چاق و ۶۰ غیر چاق به صورت در دسترس انتخاب شدند. بر اساس معیار مرکز پیشگیری و کنترل بیماری آمریکا(CDC)، کودکان چاق و غیر چاق تفکیک شدند. به منظور سنجش مهارت های حرکتی بنیادی، ازرشد حرکتی درشت (TGMD-2;Ulrich,2000) و برای سنجش شایستگی درک شده از خرده آزمون توانایی جسمانی، پرسشنامه خود توصیفی -۱ (PSDQ;Marsh.1992)استفاده شد. یافته ها نشان داد بین مهارت های حرکتی بنیادی و شایستگی حرکتی درک شده در دختران چاق رابطه معنی داری وجود ندارد ولی این رابطه در دختران غیرچاق معنی دار اما ضعیف(۲۷/۰)بود. از نتایج این مطالعه می توان پیش بینی کرد که شایستگی حرکتی ادراک شده علاوه بر رشد مهارت های حرکتی بنیادی یا شایستگی حرکتی واقعی، تحت تاثیر متغیرهای دیگری نیز می باشد که نیاز به مطالعه بیشتر دارد. مهارت های حرکتی بنیادی و شایستگی حرکتی ادراک شده در دختران چاق به طور معنی داری (۱۱۴/۰ p‹ )نسبت به دختران غیر چاق پایین تر بود. بنابراین احتمالادختران چاق بدلیل تجارب کم حرکتی و نداشتن ظاهری مناسب و یا کیفیت پایین برنامه های تربیت بدنی مدارس شایستگی حرکتی واقعی و درک شده پایین تری دارند. بر پایه تئوری مارش رشد حرکتی باعث توسعه عزت نفس و خودپنداره می شود. بنابراین بی کفایتی حرکتی اثر منفی بر رشد عاطفی کودکان می گذارد. نتایج تحقیق حاضراهمیت برنامه های تربیت بدنی موثر و متناسب با نیاز های رشدی کودکان را به برنامه ریزان آموزشی خاطر نشان می سازد. واژگان کلیدی: شایستگی حرکتی درک شده، شایستگی حرکتی واقعی ، مهارت های حرکتی بنیادی، چاق، غیر چاق
فهرست مطالب
فصل اول: طرح تحقیق
۱-۱ مقدمه 2
۱-۲ بیان مسئله 4
۱-۳ ضرورت واهمیت انجام تحقیق 7
۱-۴ اهداف تحقیق 9
۱-۴-۱ هدف کلی 9
۱-۴-۲ اهداف اختصاصی 9
۱-۵ فرضیه های تحقیق 10
۱- ۶ پیش فرض های تحقیق 10
۱-۷ قلمروتحقیق 10
۱-۸ محدودیت های تحقیق 11
۱-۹ تعریف نظری واژه های تحقیق 11
۱-۱۰ تعریف عملیاتی واژه ها 12
فصل دوم: مبانی نظری وادبیات تحقیق
۲-۱ مقدمه 15
۲-۲ مبانی نظری 15
۲-۳ تعریف رشد 15
۲-۴ حیطه های رشد انسان 16
۲-۵ رشد حرکتی، اهمیت و روش های ارزیابی آن 17
۲-۵-۱ تعریف رشد حرکتی 17
۲-۵-۲ اهمیت رشد مهارت های حرکتی 18
۲-۵-۳ شاخص های رشد حرکتی ارزیابی کمی و ارزیابی کیفی 20
۲-۶ مدل های رشد حرکتی 21
۲-۶-۱ مدل آنیتاهارو 22
۲-۶-۲ مدل ساعت شنی گالاهو 23
۲-۶-۲-۱ دوره حرکات رفلکسی 23
۲-۶-۲-۲ دوره حرکات مقدماتی 24
۲-۶-۲-۳ دوره حرکات بنیادی 25
۲-۶-۲-۴ دوره حرکات تخصصی 26
۲-۶-۲-۵ پر شدن و واژگون شدن ساعت شنی 26
۲-۷ مهارت های حرکتی بنیادی 27
۲-۷-۱ تفاوت های جنسیتی در مهارت های حرکتی بنیادی 28
۲-۸ شخصیت 29
۲-۸-۱ مفهوم خویشتن 31
۲-۸-۲ انواع خود 32
۲-۹ خودپنداره 35
۲-۹-۱ عوامل موثر بر خودپنداره 35
۲-۹-۲ تقسیم بندی خود پنداره 37
۲-۹-۳ تعاریف و مدل های خودپنداره بدنی یا تصویر بدنی 37
۲-۹-۴ تکامل خود پنداره بدنی 41
۲-۹-۵ توانایی ها و فعالیت های حرکتی و اهمیت آن 42
۲-۱۰ شایستگی حرکتی درک شده 44
۲-۱۱ ترکیب بدن 45
۲-۱۲ مدل ترکیب بدن 46
۲-۱۲-۲ رشد سیستم چربی 47
۲-۱۳ ترکیب بدنی و فعالیت بدنی در کودکان و نوجوانان 48
۲-۱۴ تعریف چاقی 49
۲-۱۴-۱ بررسی شیوع چاقی 50
۲-۱۴-۲ انواع چاقی 51
۲-۱۴-۳ علل چاقی 52
۲-۱۵ سنجش میزان چربی بدن 52
۲-۱۵-۱ روش های آزمایشگاهی 52
۲-۱۵-۲ روش های میدانی 54
۲-۱۵-۲-۱ روش های محاسبه شاخص توده بدن 55.
۲-۱۵-۳ روش محاسبه توده شاخص توده بدن برای بزرگسالان 57
۲-۱۵-۳-۱ تفسیر شاخص توده بدن بر حسب جنسیت 58
۲-۱۶ شاخص توده بدن در کودکان و نوجوانان 58
۲-۱۶-۱ درصد شاخص توده بدن 60
۲-۱۷ پیشینه تحقیق 62
۲-۱۷-۱ تحقیقات انجام شده در داخل کشور 62
۲-۱۷-۲ تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 64
۲-۱۷-۳ جمع بندی 70
فصل سوم :روش شناسی تحقیق
۳-۱ مقدمه 73
۳-۲ روش تحقیق 73
۳-۳ جامعه تحقیق 73
۳-۳-۱ روش نمونه گیری و شرکت کنندگان 73
۳-۳-۲ ابزار جمع آوری اطلاعات 74
۳-۳-۲-۱ پرسشنامه خود توصیفی -۱ برای کودکان 74
۳-۳-۳ آزمون رشدحرکتی درشت ـ ۲ (اولریخ۲۰۰۰ ؛۲-TGMD) 75
۳-۳-۳-۱ ساختار و وسایل اجرای آزمون 76
۳-۳-۳-۲ نحوه اجرا و نمره گذاری آزمون 77
۳-۳-۳-۳ نمرات آزمون و تفسیر آن ها 78
۳-۴ روش جمع آوری اطلاعات 78
۳-۵ متغیر های وارد در تحقیق 79
۳-۶ روش های آماری 79
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱ مقدمه 81
۴-۲ توصیف آماری داده ها 81
۴-۳ آزمون فرضیه ها 83
۴-۳-۱ فرضیه اول 83
۴-۳-۲ فرضیه دوم 84
۴-۳-۳ فرضیه سوم 85
۴-۳-۴ فرضیه چهارم 86
فصل پنجم :بحث و نتیجه گیری
۵-۱ مقدمه 88
۵-۲ خلاصه پژوهش 88
۵-۳ بحث 89
۵-۴ نتیجه گیری 95
۵-۵پیشنهادات تحقیق 96
۵-۵-۱ پیشنهادات بر خواسته از تحقیق 96
۵-۵-۲ پیشنهادات پژوهشی 96
منابع فارسی 98
منابع انگلیسی 103