
پایان نامه غنی سازی محتوای آموزش الکترونیکی مبتنی بر وب معنایی
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 106
پایان نامه غنی سازی محتوای آموزش الکترونیکی مبتنی بر وب معنایی
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 106 صفحه
چکیده:
در دنیای امروز به منظور کاهش هزینه یادگیری از طرفی و هزینه وقت از طرف دیگر که نمی توان از آن چشم پوشی کرد، بهره گیری از سیستمهای جدید یادگیری همچون یادگیری الکترونیکی جایگاه خود را نمایان ساخته است. محققان تلاش می کنند برای پایین آوردن هزینه آموزش مستقل از زمان با تکیه بر فناوری های جدید بتواند علاوه بر آموزش موثر هزینه تولید را با بهره گیری از دانش اشتراکی در محیط وب کاهش داده و با تنوع بخشی محتوای آموزش الکترونیکی به کمک سیستم های انطباقی مبتنی بر شبکه وب معنایی به اطلاعات و داده های مرتبط برای یادگیرنده دست یایند.
در این تحقیق آنچه مورد نظر ماست شامل، بهره گیری از وب معنایی به منظور غنی سازی محتوای آموزش الکترونیکی برای افزایش اثر بخشی و ارتقاء کیفیت آموزش در سیستم های آموزش الکترونیکی و ارائه بهترین شیوه بکارگیری فناوری های وب معنایی در تنوع بخشی و غنی سازی محتوای آموزش الکترونیکی با تکیه بر آمار و کاربردها است. بدین منظور در این تحقیق تلاش شده با ارائه و طراحی یک معماری توزیع شده در حوزه های مختلف وب معنایی مانند مدل سازی محتوایی مبتنی بر کلید واژه با بهره گیری از داده کاوی، تولید محتوا به روش های مشارکتی و اجتماعی، تولید محتوا به روش تفسیر متن بر اساس هستان شناسی و ارائه محتوای آموزش الکترونیکی مبتنی بر هستان شناسی به تقویت و تنوع بخشی محتوای آموزشی اثر بخش دست یافت.
ارزیابی عملکرد سیستم آموزش الکترونیکی با محتوای غنی شده مبتنی بر وب معنایی حاکی از افزایش اثر بخشی آموزش بر روی یادگیرندگان داشته است، که این مهم با محتوای معمول در سیستم های مدیریت یادگیری بر روی تعدادی از یادگیرندگان نمونه امتحان، و نتیجه میزان یادگیری بررسی شده است، به طوری که با بهره گیری از این سیستم می توان حداقل به افزایش توانمندی یادگیرندگان به میزان ۲۰% و علاقه مندی استفاده از سیستم به میزان ۴۰% برای آنان دست یافت.
کلمات کلیدی:
آموزش الکترونیکی مبتنی بر وب، وب معنایی، آنتولوژی، داده های پیوندی، داده کاوی، متن کاوی، سیستم های آموزش الکترونیکی
فهرست مطالب
فصل اول:« مقدمه» 1
۱-۱- تاریخچه آموزش الکترونیکی ۲
۱-۲- تعاریف و مفاهیم کلی ۲
۱-۳- ساختار و ترتیب محتوا ۶
۱-۴- تعامل آموزشی ۸
۱-۵- پورتال یادگیری الکترونیکی 8
۱-۶- تحقیق انجام شده در این پایان نامه 9
۱-۷- ساختار پایان نامه 11
فصل دوم:« پیش زمینه و بررسی کارهای مشابه» 13
۲- ۱- وب معنایی 14
۲-۲- RDF 16
۲-۳- هستی شناسی۱۹
۲- ۴- استفاده از تکنولوژی معنایی برای استخراج و یکپارچه سازی محتوا 20
۲- ۵- متدولوژی های متداول ساخت هستی شناسی ۲۳
۲-۵-۱- متدولوژی SENSUS-Based 23
۲-۵-۲- متدولوژی METHODOLOGY23
۲-۵-۳- متدولوژی Uschold and King 24
۲-۵-۴- متدولوژی Gruninger and Fox 24
۲-۵-۵- متدولوژی Amaya Berneras 25
۲-۶- معرفی نرم افزار PROTÉGÉ در ساخت هستی شناسی ۲۶
۲-۶-۱- مراحل ساخت هستی شناسی ۲۶
۲-۶-۲- برای ساخت هستی شناسی مراحل زیر را دنبال می کنیم ۲۶
۲-۶-۲-۱- مشخص کردن دامنه و محدوده هستی شناسی ۲۶
۲-۶-۲-۲- بررسی استفاده از هستی شناسی های موجود ۲۷
۲-۶-۲-۳- مشخص کردن واژه های مورد استفاده در دامنه 27
۲-۶-۲-۴- تشخیص کلاس ها و ساختار آنها ۲۷
۲-۶-۲-۵- تعریف مشخصه کلاس ۲۸
۲-۶-۲-۶- تعریف محدودیت ها ۲۸
۲-۷- داده های پیوندی ۲۹
۲-۷-۱- تعریف داده های پیوندی 29
۲-۷-۲- تکنولوژی در داده های پیوندی ۲۹
۲-۷-۳- :LOD پروژه داده های باز و پیوندی ۳۱
۲-۷-۴- انتخاب واژگان URIS و RDF 32
۲-۷-۵- ایجاد لینک ۳۲
۲-۷-۶- ابزار انتشار 33
۲-۷-۷- Revyu 33
۲-۷-۸- APIS شبکه ۳۳
۲-۷-۹- بکارگیری تکنیک در داده های پیوندی ۳۳
۲-۸- پایگاه دانش DBpedia و کاربرد آن در دسترسی به محتوای موجود ۳۴
۲-۸-۱- شبکه ترکیب و ادغام داده ۳۵
۲-۸-۲- شبکه تفسیر محتوا ۳۵
۲-۸-۳- استفهام و بررسی و جستجو ۳۵
۲-۸-۴- تفسیر محتوا 36
۲-۹- مرور تحقیقات انجام شده در حوزه آموزش الکترونیکی مبتنی بر وب معنایی۳۶
۲-۹-۱- پروژه GRAPPLE 36
۲-۹-۲- توسعه نرم برای یادگیری تطبیقی با همکاری مشارکتی ۳۸
2-9-3- استخراج رفتار یادگیری دانشجو و خود ارزیابی برای تطبیق سیستم مدیریت آموزشی 39
۲-۹-۴- مدل یادگیرنده مبتنی بر هستی شناسی برای پشتیبانی از شخصی سازی آموزش الکترونیکی 40
۲-۹-۵- آنتولوژی مدلسازی یادگیرنده 41
۲-۹-۶- جنبه های معنایی در یادگیری الکترونیکی: با استفاده از چرخه حیات دانش برای مدیریت معناشناسی جهت شبکه و سیستم های سرویس گرا 43
۲-۹-۷- شخصی و غنی سازی منابع یادگیری با استفاده از فن آوری های وب معنایی ۴۴
۲-۹-۸- پایان نامه های مرتبط که در ایران انجام و یا در حال انجام می باشد ۴۴
۲-۱۰- خلاصه فصل 44
فصل سوم :« روش پیشنهادی» 46
۳- ۱- مقدمه 47
۳-۲- مسئله غنی سازی محتوا ۴۸
۳-۳- مسئله غنی سازی محتوای پیکره باز در زمینه آموزش الکترونیکی ۵۰
۳-۴- رویکردهای موجود در مسئله غنی سازی آموزش الکترونیکی ۵۱
۳-۴-۱- محتوای انطباقی قابل توسعه ۵۱
۳-۴-۲- روش های مشارکتی و اجتماعی ۵۲
۳-۴-۳- تفسیر متن براساس هستی شناسی ۵۳
۳-۵- رویکردهای پیشنهادی 54
۳-۵-۱- غنی سازی محتوا بر اساس موضوع ۵۴
۳-۵-۲- غنی سازی محتوا بر اساس هستی شناسی ۵۶
۳-۶- پتانسیل های سیستم پیشنهادی: پشتیبانی از هدایت انطباقی یادگیرنده مبتنی بر موضوع برای آموزش الکترونیکی 57
۳-۷- جمع آوری دادههای یک منبع داده از وب 58
۳-۷-۱- تبدیل محتوای موجود گردآوری شده در پایگاه داده بصورت دادههای پیوندی 58
۳-۸- محتوای ورودی سیستم 59
۳-۹- معماری پیشنهادی ۵۹
۳-۱۰- الگوریتم غنی سازی محتوا ۶۱
۳-۱۰-۱- مرحله اول ۶۲
۳-۱۰-۲- مرحله دوم برای غنی سازی محتوا ۶۳
۳-۱۱- جهت دهی مبتنی بر مفهوم ۶۴
۳- ۱۲- غنی سازی محتوای آموزشی به روش( تقریباً) خودکار 64
۳-۱۳- خلاصه فصل 65
فصل چهارم: « پیاده سازی و ارزیابی » . 66
۴-۱- مقدمه 67
۴-۲- پیاده سازی سیستم پیشنهادی ۶۷
۴-۲-۱- بررسی چالشهای موجود در ایجاد ارتباط بین منابع داده و راه حل های ممکن۶۷
۴-۳- ساخت آنتولوژی های مورد نیاز در سیستم آموزش الکترونیکی با محتوای غنی شده پیشنهادی 69
۴-۳-۱- ساخت آنتولوژی در دامنه یادگیری الکترونیکی و سرفصل موضوعی محتوای مورد نظر 69
۴-۳-۱-۱- مرحله اول : شناسایی دامنه آنتولوژی مدلسازی در یادگیری 69
۴-۳-۱-۲- تشخیص کلاس ها و ساختار آنها ۷۰
۴-۳-۳-۳- تعریف slotها ۷۰
۴-۳-۳-۴- امتحان آنتولوژی ۷۱
۴-۴- روش ارزیابی در این تحقیق ۷۲
۴-۴-۱- محاسبه بازده دانش 72
۴-۴-۲- ارزیابی میزان فعالیت خود جوش یادگیرنده ۷۳
۴-۴-۳- مرحله نهایی ارزیابی ۷۳
۴-۵- ارزیابی مبتنی بر موضوع و مدل سازی کاربری 73
۴-۶- تأثیر سازگاری مبتنی بر موضوع بر یادگیری یا آموزش ۷۵
۴-۷- ارزیابی کمی و کیفی سیستم از دید یادگیرندگان ۷۵
۴-۸- خلاصه فصل 79
فصل پنجم:« نتیجه گیری و کارهای آتی» 80
۵- نتیجهگیری و کارهای آتی 81
۵-۱- نتیجهگیری 81
۵-۲- کارهای آتی 82
منابع 83
ضمائم 87